19-11-2010

De plaat en zijn verhaal

Ik weet nog goed dat ik vroeger op radio Veronica bij 'De plaat en zijn verhaal' altijd onder de indruk was van wat het lied nou eigenlijk betekende. Niet dat ik nu alle nummers begrijp (ik ben Radiohead liefhebber dus dat wordt er niet makkelijker op), maar ik herinner me nog goed dat bepaalde platen meer impact hadden nadat ik het verhaal had gehoord. Verhalen kunnen het verschil maken dus. Is op zich niets nieuws in de marketing, het is bekend dat een (goed) verhaal veel kan doen voor je identiteit.

Vandaar ook dat ik vertrouwen heb in Vakantierecept en Reismuziek. Hier kunnen verhalen gekoppeld worden aan muziek, eten, drinken en reizen. Allemaal aspecten in het leven die er toe doen en die dagelijks aan de orde zijn. Verhalen die mensen kunnen verbinden. Juist omdat het grappig of heel serieus kan zijn. Of dat er geheimen worden onthuld van wat er op reis allemaal is gebeurd. Dat soort zaken kunnen het extra smeuïg en pakkend maken. We geven mensen iets om over te praten en te delen en daarnaast proberen we praktisch te zijn omdat zowel reizen, muziek en recepten goede onderwerpen zijn voor handige tips. Bovendien vertelt jouw muziek- en reissmaak wie je bent en wat je op dat moment voelt (in mindere mate ook eten en drinken). Een cool nummer kan jou ook cool en vernieuwend maken als je deze deelt. Vooral muziek is een sterk gevoelsmedium. Vakantierecept en Reismuziek zijn daarom geen merken, maar vormen een leuk en ludiek weefsel om mensen met elkaar te verbinden. Zeker met het oog op de combinatie van verschillende disciplines die gevoelig zijn binnen social media.

Het is daarmee ook belangrijk dat we influencers kunnen bereiken zodat zij hun bijzondere verhaal kunnen vertellen. Geef een kookblog dus een goede reden om een verhaal te schrijven waardoor ook zij uiteindelijk meer traffic kunnen genereren. En wanneer we zover zijn om offline en online te combineren dan plannen we toch een verrassingsbezoek met internationale hapjes bij whoever is interesting.

Vraag me alleen af in hoeverre we bijvoorbeeld een tool als Google friend connect toevoegen. Als iemand daar een tip voor kan geven?

We starten overigens met Vakantierecept om te kijken wat de reacties zijn. Daarna komt Reismuziek in soortgelijk format.

ShareThis