23-11-2010

Koffieonderzoek in Breda

Ik ben inmiddels enkele weken bezig met het koffie-onderzoek in Breda. Het is simpel. De vraag is: 

Hoe smaakt het bakkie koffie in de horeca van Breda? 

Ik doe dit onderzoek naar aanleiding van Vakantierecept. Ik heb inmiddels wereldwijd verschillende bakkies gedronken en soms was het alsof je ruwe olie dronk, maar soms was het ook overheerlijk. Koffie drink je altijd en overal dus is het iets wat goed past bij Vakantierecept. Bovendien is het een leuk onderzoek waar mensen die Breda bezoeken (en Bredanaars natuurlijk) ook nog iets aan hebben. 

Ik ga dus dagelijks naar één horeca gelegenheid met mijn thermometer, camera en laptop om daar een bakje koffie te drinken. Ik ben een echte koffieliefhebber dus vind ik het ook leuk om te doen. Ik kijk in het onderzoek ook naar andere factoren behalve smaak.

Maar, ben ik wel de juiste man om deze test uit te voeren? Smaak is persoonlijk dus per definitie is ook dit onderzoek niet objectief. In my defence echter: Met mijn wereldwijde koffie-ervaring van Rome tot Himalaya en met 10 jaar horeca ervaring achter de rug heb ik altijd kritisch koffie geproefd. Ik ben bovendien uitgeroepen tot barman van de Jordaan (weliswaar door vaste klanten) en dat kwam echt niet omdat ik alleen goede biertjes kon tappen. Als koffieliefhebbers beschouw ik mezelf daarom als kenner.

De belangrijkste criteria die ik hanteer om tot het beste bakkie te komen zijn:

  • Smaak
  • Temperatuur
  • Geur
  • Prijs
  • Presentatie
  • Service
  • Sfeer

Uiteindelijk is smaak de bepalende factor. Het gaat immers om het beste bakkie. Wanneer het onderzoek precies is afgerond weet ik niet precies. In elk geval in december. To be continued dus.

ShareThis