18-01-2011

Reisorganisaties zetten in op Facebook

De campagne van Sawadee reizen op Facebook doet het goed. In mijn eigen bescheiden vriendenkring van 85 personen heb ik er in elk geval twee voorbij zien komen die meedoen met de 'win een reis' actie.

Ik heb er de volste vertrouwen in dat Sawadee (Sawadee@facebook) hier goede zaken mee doet. Zeker omdat zij nog relatief vroeg zijn met een Facebook campagne in de reiswereld. Ze hebben momenteel 5505 vrienden dus we zullen zien wat dit gaat brengen. Het is in elk geval een actie die aanspreekt. 

Ook de KLM is goed bezig op hun Facebook bedrijfspagina en gaat veelvuldig de interactie aan met (potentiële) klanten en biedt applicaties die de interactie stimuleren. Sinds kort is ook Shoestring bezig is met een vrienden campagne op Facebook (metshoestringleerjejevriendenkennen). Momenteel hebben ze 166 vrienden. Ik ben benieuwd waar het toe zal leiden. Ben echter bang dat het net iets te moeilijk zal zijn - zeker t.o.v. de actie van Sawadee die het makkelijk maakt om mee te doen. 

Kortom: het besef om likes te verzamelen neemt toe, ook in de reiswereld. Op zich niets nieuws, maar iets waarvan ik denk dat het nog maar het begin is. Ik zelf doe er ook aan mee en heb deze week de (hobby) website afgerond voor Nepal (www.nepaltrekking.nl) met een kopje - Nepal Vind ik leuk. Een verzameling van een handjevol aanbieders van Nepalreizen die ook actief zijn op Facebook. Echte kortingen worden er nog niet gegeven, maar het kan wel handig zijn voor wie op zoek is naar een transparante reisorganisatie. Bovendien wil ik straks ook lokale reisorganisaties daar aan toevoegen. Een wat meer eigentijdse vorm van ontwikkelingshulp zeg maar aangezien dit directe boekingen met lokale spelers kan stimuleren. Afijn, vooralsnog is het een combinatie van affiliate marketing en social media. Iets wat met Vakantierecept nog meer vorm gaat krijgen.

Belangrijke vraag nog die ik wil stellen. Maken de reisorganisaties / bedrijven wel goed gebruik van Facebook? Dit naar aanleiding van een klacht dat volgers nu constant op de hoogte worden gesteld van dingen die er niet toe doen. Overkill aan informatie waar je niets aan hebt. Blijft immers belangrijk dat, zoals bij bloggen, de content interessant, relevant en het liefst ook persoonlijk is nietwaar? 

12-01-2011

De ANVR zwarte lijst klopt die wel?


De ANVR zwarte lijst kwam zelfs op RTL Nieuws en het NOS Journaal om 20:00. De lijst is gebaseerd op de -wel of niet- financiële garantie die reisorganisaties kunnen bieden voor consumenten. Betekent onder meer dat een reisorganisatie niet eerst kan cashen door een reis te verkopen en dan met de poen er vandoor gaan waarbij de consument met lege handen staat. Mocht dit wel gebeuren dan zorgt de SGR (een ANVR toelatingscriterium) ervoor dat je je geld terug krijgt.

Wat zijn eigenlijk de belangrijkste criteria om bij de ANVR aangesloten te zijn als reisorganisatie? Hier de belangrijkste financiële criteria om aangesloten te mogen zijn.

  • De aanvrager behaald een jaaromzet van tenminste €500.000 of meer dan 500 boekingen per jaar
  • Als starter moet je een plan overhandigen wat zij beoordelen en dan moet je binnen twee jaar €500.000 omzetten
  • Je moet entreegeld betalen van €900
  • Je moet €1200 contributie betalen + een percentage van je omzet
  • Je moet lid zijn van de SGR. Kosten: €270 per jaar voor kleine organisaties en €1356 per jaar voor grote organisaties

Flinke bedragen waar het om gaat. Is er zo nog wel ruimte voor kleinschalige specialisten die voor een niche markt reizen maken? Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat iemand die 10 jaar in Marokko heeft gewoond en twee maal per jaar een culturele reis aanbiedt voor groepjes van max 12 personen geen lid kan worden van de ANVR. Deze Marokko specialist zal immers geen enorme boekingen en betalingen hoeven te doen bij vliegmaatschappijen of hotels voor de kleine aantallen reizigers. En dat terwijl hij de gasten naar die plaatsen meeneemt waar de grote touroperators, die de grote omzetten halen, nooit komen. De echte specialist is vaak passioneel, werkt kleinschalig en kan de waarde van de andere cultuur echt overbrengen. Homestay is dan opeens echt homestay. Wanneer hij 500 mensen per jaar zou meenemen zou hij van homestay naar een hotel moeten veranderen. Daar is de reiziger niet blij mee en de familie van het homestay programma al helemaal niet. Een verschuiving van kleinschalig ondernemen (ook als vorm van ontwikkelingshulp) en je reizigers iets unieks bieden naar zoveel mogelijk geld verdienen dus. 

Kan het zijn dat het ANVR toelatingscriterium van €500.000 het niet duurzame massatoerisme alleen maar stimuleert? De reisorganisaties die groot inkopen en massaal handelen zijn bijvoorbeeld touroperators die je naar bestemmingen brengen in Turkije of de Costa Brava. Laat nou net daar de meeste klachten komen van mensen die voor €299 all-inclusive voor de gek worden gehouden. Red mijn vakantie! SBS6 heeft er zelfs een programma van gemaakt. Koud buffet, smerig toilet, zuipende jongeren, kind-onvriendelijk zwembad en noem maar op. Tja, wat wil je voor €299? Maar die vraag moet de ANVR toch stellen aan de + €500.000 reisorganisaties die deze mensen hier naartoe brengen, maar dat doen ze niet. Waarom niet? 

Bovendien zijn consumenten te vaak goed van vertrouwen - zeker als het gaat om een superdeal van €299. Daarnaast zien zij met vertrouwen het logo van de ANVR en denken dat het een onafhankelijk keurmerk is. Ligt er geen taak voor het ANVR om te kijken naar inhoud van een reis? Het gaat immers om kwaliteit en niet om kwantiteit. Heeft de ANVR soms niet de financiële middelen om te controleren op kwaliteit? Wat is eigenlijk hun financiële positie?

Wijnwandeltochten.nl biedt al 20 jaar zonder problemen culinaire reizen aan. Een typische niche, waarschijnlijk opgezet door een echte liefhebber van wijn en het Bourgondische leven. Ik schat niet dat ze met bakken tegelijk reizen verkopen. De potentiële markt is immers een stuk kleiner dan zon, zee en strand bestemmingen waar je al snel 500 boekingen realiseert. Toch staat ook deze organisatie op de zwarte lijst. Kan iemand me vertellen waarom? Er zijn overigens meer mensen die zich dat afvragen

Wat is eigenlijk de doelstelling van de ANVR en wat zijn de kernactiviteiten?

'Het bundelen van krachten van de aangesloten leden ten einde de gemeenschappelijke sociaal-economische belangen te behartigen, zodat de ANVR als organisatie nationaal en internationaal een toonaangevende plaats inneemt als vertegenwoordiger van de reisbranche'

De ANVR is dus een overkoepelend orgaan van de reisorganisaties die lid zijn van de ANVR. Het is een brancheorganisatie. 

Bij het vaststellen van het ANVR beleid staan de leden, de reisorganisatie dus, centraal. Niet de consument staat centraal zoals vele mensen denken! En het ANVR bestuur wordt gevormd door de vertegenwoordigers uit de reisbranche namens leden. Hoe onafhankelijk dat is? U tell me.

Kan het zijn dat de ANVR er baat bij heeft om die reisorganisaties uit te sluiten die niet volgens hun regels meespelen? Immers, we zijn allemaal van mening dat het gaat om malafide reisorganisaties als we naar een zwarte lijst kijken. Voelen de grote jongens die aangesloten zijn bij de ANVR soms de hete adem van niches die opduiken en wat van hun marge snoepen (groei van social media)? 

Wanneer ik vandaag nog een reis moet samenstellen dan weet ik voor 100% zeker dat deze reis bijzonder is en een unieke ervaring kan zijn voor potentiële reizigers. Dat is namelijk mijn criterium wanneer ik een nieuw reisproduct ontwikkel. Ik weet echter ook 100% zeker dat deze reis nooit geschikt zal zijn voor meer dan 500 boekingen per jaar. Not my cup of teaMoet ik nu ook op een zwarte lijst?

Ik ben benieuwd naar hoe het zit. Is de ANVR een zegen voor de reiswereld of is de belangenbehartiger van reisorganisaties partijdig en niet transparant? 

23-12-2010

Contemplating the if's of time

Monorojo stelt zichzelf graag vragen over tijd. Waarom gaat het zo snel voorbij? Wat zegt Opa over tijd? Waarom mis ik vroeger? Dat soort vragen. Binnen twee contexten heb ik daar een mening over. Enerzijds, iets wat ik ooit heb gezien of gelezen, is dat tijd gekoppeld is aan hoe oud je bent. Iemand van 5 jaar oud ervaart een dag langer dan iemand van 70 jaar. Die ene dag is immers een relatief groot gedeelte van het totale leven van de 5-jarige. Logisch lijkt me, de bron weet ik niet meer, hoewel ik neig naar Discovery Channel. Iemand? 

Toen ik op reis in Porto samen met mijn vriendin na 5 dagen het gevoel had alsof ik al drie weken op pad was stelde ik mezelf (ons) de volgende vraag: "Huh, pas 5 dagen hier dat kan haast niet? We hebben zoveel gezien, gedaan en meegemaakt! Het lijkt alsof we al drie weken in Porto zijn". Weer een vraag over tijd dus, maar wat in reiscontext een nieuwe lading kreeg. 

Kwam het niet omdat we zo intens hadden geleefd de laatste dagen en zoveel hadden gezien? Iets wat ik herken van mijn trekkings in Nepal waarin dagen razendsnel voorbij gingen en waar elke dag een nieuwe belevingswaarde had. Q: Waarom leek het alsof ik al drie weken op reis was terwijl ik pas 5 dagen in Porto was? 

A: In alle nederigheid geloof ik dat hoe meer NIEUWE herinneringen je aanmaakt hoe langer het lijkt dat de tijd duurt. Wellicht dat Einstein, relativiteit en onderbewustzijn een rol spelen, maar daar gaan we nu niet op in. Mijn stelling is dat wanneer je veel verschillende en vernieuwende dingen beleefd dat je dan langer leeft. Veel mooie en veel verschillende herinneringen aanmaken dus. Dat is nog eens een pensioen opbouwen. Mijn advies daarom: reis en ontdek er zoveel mogelijk op los. Voor je het weet is het game over. Iemand een andere invalshoek? Ik ben benieuwd.   

16-12-2010

Skip the middleman

Ik pleit er al jaren voor. Duurzaam toerisme start onder meer met direct selling aan de reiziger. Dus de lokale agent in een ontwikkelingsland, die nu de reis moet samenstellen voor een reisorganisatie in Nederland, die direct aan de reiziger verkoopt. De marge van de reisorganisatie in Nederland valt daardoor weg, marge voor lokale ondernemer is hoger en reiziger betaalt waarschijnlijk minder (afhankelijk van ticketprijzen).

Dat het er van zou komen wist ik al, zeker met het ook op social media wat op den duur wordt ingezet door lokale ondernemers. Iets wat we in Nepal hebben gestimuleerd met Monorojo. 

Ik lees zojuist dat er een nieuw label is Tourwizz waar je via de site direct in contact kunt komen met lokale spelers. Een zeer goed initiatief dus wat ik alleen maar kan toejuichen. Dit soort initiatieven zullen het proces alleen maar versnellen. Ik verwacht echter nog wel dat de komende tien jaar, zeker ook met het oog op vergrijzing, het huidige model blijft bestaan. 

Het is wel zaak voor touroperators in Nederland om nu al te kijken naar de rol van social media voor hun.  Wat kunnen begeleiders doen? Wat kunnen de reizigers betekenen in dit kader? Hoe ga ik mijn producten aanpassen? Welke online niches zijn er? Ik verbaas me soms in hoeverre informatie niet gedeeld wordt door touroperators. Juist het delen hiervan en dat koppelen aan nieuwe en interessante content kan ze op lange termijn doen overleven is mijn indruk. Of zie ik dat verkeerd en zullen de grote delers het blijven bepalen volgens huidig model?


06-12-2010

Contemplating Facebook & Wordpress


Vraag me steeds weer af wat de beste oplossing is voor de integratie van Facebook en Vakantierecept (Wordpress). Het is van belang dat lezers een reactie kunnen geven, mee kunnen doen en dat de discussie in ieder geval de mogelijkheid heeft om te ontstaan, dat staat vast. Maar waar ik ook naar op zoek ben is een vivid Facebook pagina van Monorojo waar straks meer dan alleen verhalen van Vakantierecept op komen. Daar moet interactie zijn zeg maar.

Voorbeeld van een import van je Wordpress blog in je Facebook vind je op Wordpress TV. Handig. Er zijn echter meer plugins en Involver heeft een mooi platform ontwikkelt waarin ook andere sites en de iPhone worden gekoppeld bovendien kun je hier ook e.e.a. meten. De groei van Facebook gaat de komende tien jaar gewoon door. Er blijven nieuwe en niche start ups komen. It all narrows down finally, maar Facebook dendert door dat is een gegeven. Gebruiken dus dat is essentieel. Dat Google ergens in de lente met GoogleMe komt dat is schattig, maar die slag is al verloren. Inzetten op das gesicht dus. Of iemand moet met een heel andere tip komen?





03-12-2010

Endemol, Foursquare & Mobile Travel

Gisteren werd bekend gemaakt dat Endemol samen met Foursquare gaat werken aan een TV programma. Waarschijnlijk binnen een bestaand format. Ik hoop echter op een nieuw reisformat waarin we elementen terug kunnen zien van Mobile Travel. Als ze een beetje creatief zijn kunnen ze alle kanten op. 

Ik heb één concept geschreven voor een mobile reisspel in Thailand waarin informatie, tips en opdrachten per team (MVO bedrijven had ik voor gekozen) werden geformuleerd via sms. Dat is nu een jaartje of vier geleden en was de start van het label Mobile Travel waar ik later samen met Pepsi  mooie dingen mee heb gedaan. Als je ziet hoe snel de mobiele mogelijkheden zijn verandert. Toen was sms toegankelijk en gps al vernieuwend. Nu kun je zo'n beetje alles. Getuige mijn artikel over Layar. In dat kader by the way, dit kreeg ik op mijn Facebook - erg cool: 


Ik hoop dus op een nieuw reisformat in spelvorm waarbij de mobiele telefoon gaat zorgen voor coole opdrachten in een real life wereld. In het begin zal dit nog in de Westerse wereld worden aangeboden (zoals filmpje), maar in een later stadium gaan we met deze technologie hopelijk ook naar echte avontuurlijke landen. Tegen die tijd zullen touroperators zich inmiddels ook wat verder hebben gemengd in de mogelijkheden van social media en smart phone technologie dus die kunnen daar dan ook een rol in spelen. Maar voordat die logge conservatieve organisaties zover zijn...Wat dat betreft heeft een kleine starter misschien wel meer kans.

Tijdens het project met Xplore in Nepal hebben we één van de NHTV studenten de opdracht meegegeven om opdrachten te formuleren in Kathmandu voor dergelijk spel en om dit te testen met een groepje. Dit is goed gegaan, maar we hebben het helaas niet mobiel kunnen testen op een groep reizigers. Ik vond het in ieder geval toen al een geweldig concept om aan te werken en ik moet eerlijk zeggen dat in deze tijd van mobiele mogelijkheden het weer begint te kriebelen. Niet in de laatste plaats door Layar en de samenwerking tussen Endemol met Foursquare. Ik zet in om te starten met La Ruta Maya. Tombes van het spel Copan hebben me namelijk alweer op wat ideetjes gebracht. 

01-12-2010

Status Vakantierecept


Een goede website bouwen duurt altijd langer dan gepland. Tenminste dat is mijn ervaring. Een voordeel daarbij, wat gelijk ook een nadeel is, is dat er steeds weer kleine aanpassingen worden gedaan die het steeds weer nét ff iets beter maken. Afijn, ik ga ervan uit dat de site deze maand online staat. Ik ben wel klaar met de dummy. Zou ook aansluiten op mijn koffie-onderzoek in Breda.

Voordeel van Vakantierecept t.o.v. andere websites is dat het een onderscheidend karakter heeft. En de content die daarbij hoort is, zoals eerder aangegeven, gevoeliger voor social media. Betekent eigenlijk dat ik inzet op Likes en (Re) tweets i.p.v op ouderwetse linkbuilding. Door Vakantierecept, en in een later stadium ook via Reismuziek, kun je laten zien wie je bent. Van radicaal eten in Peru tot diepgaande sounds van Radiohead in de Himalaya. Laat zien waar je bent geweest, wat je cool vindt, wie je bent en wat jij leuk hebt gevonden.

Het is misschien een risico, maar het online landschap verandert. Social media gaat zo verschrikkelijk hard en content wordt steeds belangrijker. Dus ook met het ook op SEO. Ik ga ook niet teveel inzetten op rankings.  Ik blijf bij de basis van de content die gewoon goed / bijzonder moet zijn. Bovendien sluiten reizen, muziek en eten & drinken ook aan bij wie ik ben en wat ikzelf ook leuk vind. Dat is nog het belangrijkste! Jezelf blijven en doen wat je wilt doen. Ook online dus

ShareThis