18-01-2011

Reisorganisaties zetten in op Facebook

De campagne van Sawadee reizen op Facebook doet het goed. In mijn eigen bescheiden vriendenkring van 85 personen heb ik er in elk geval twee voorbij zien komen die meedoen met de 'win een reis' actie.

Ik heb er de volste vertrouwen in dat Sawadee (Sawadee@facebook) hier goede zaken mee doet. Zeker omdat zij nog relatief vroeg zijn met een Facebook campagne in de reiswereld. Ze hebben momenteel 5505 vrienden dus we zullen zien wat dit gaat brengen. Het is in elk geval een actie die aanspreekt. 

Ook de KLM is goed bezig op hun Facebook bedrijfspagina en gaat veelvuldig de interactie aan met (potentiĆ«le) klanten en biedt applicaties die de interactie stimuleren. Sinds kort is ook Shoestring bezig is met een vrienden campagne op Facebook (metshoestringleerjejevriendenkennen). Momenteel hebben ze 166 vrienden. Ik ben benieuwd waar het toe zal leiden. Ben echter bang dat het net iets te moeilijk zal zijn - zeker t.o.v. de actie van Sawadee die het makkelijk maakt om mee te doen. 

Kortom: het besef om likes te verzamelen neemt toe, ook in de reiswereld. Op zich niets nieuws, maar iets waarvan ik denk dat het nog maar het begin is. Ik zelf doe er ook aan mee en heb deze week de (hobby) website afgerond voor Nepal (www.nepaltrekking.nl) met een kopje - Nepal Vind ik leuk. Een verzameling van een handjevol aanbieders van Nepalreizen die ook actief zijn op Facebook. Echte kortingen worden er nog niet gegeven, maar het kan wel handig zijn voor wie op zoek is naar een transparante reisorganisatie. Bovendien wil ik straks ook lokale reisorganisaties daar aan toevoegen. Een wat meer eigentijdse vorm van ontwikkelingshulp zeg maar aangezien dit directe boekingen met lokale spelers kan stimuleren. Afijn, vooralsnog is het een combinatie van affiliate marketing en social media. Iets wat met Vakantierecept nog meer vorm gaat krijgen.

Belangrijke vraag nog die ik wil stellen. Maken de reisorganisaties / bedrijven wel goed gebruik van Facebook? Dit naar aanleiding van een klacht dat volgers nu constant op de hoogte worden gesteld van dingen die er niet toe doen. Overkill aan informatie waar je niets aan hebt. Blijft immers belangrijk dat, zoals bij bloggen, de content interessant, relevant en het liefst ook persoonlijk is nietwaar? 

ShareThis