03-12-2010

Endemol, Foursquare & Mobile Travel

Gisteren werd bekend gemaakt dat Endemol samen met Foursquare gaat werken aan een TV programma. Waarschijnlijk binnen een bestaand format. Ik hoop echter op een nieuw reisformat waarin we elementen terug kunnen zien van Mobile Travel. Als ze een beetje creatief zijn kunnen ze alle kanten op. 

Ik heb één concept geschreven voor een mobile reisspel in Thailand waarin informatie, tips en opdrachten per team (MVO bedrijven had ik voor gekozen) werden geformuleerd via sms. Dat is nu een jaartje of vier geleden en was de start van het label Mobile Travel waar ik later samen met Pepsi  mooie dingen mee heb gedaan. Als je ziet hoe snel de mobiele mogelijkheden zijn verandert. Toen was sms toegankelijk en gps al vernieuwend. Nu kun je zo'n beetje alles. Getuige mijn artikel over Layar. In dat kader by the way, dit kreeg ik op mijn Facebook - erg cool: 


Ik hoop dus op een nieuw reisformat in spelvorm waarbij de mobiele telefoon gaat zorgen voor coole opdrachten in een real life wereld. In het begin zal dit nog in de Westerse wereld worden aangeboden (zoals filmpje), maar in een later stadium gaan we met deze technologie hopelijk ook naar echte avontuurlijke landen. Tegen die tijd zullen touroperators zich inmiddels ook wat verder hebben gemengd in de mogelijkheden van social media en smart phone technologie dus die kunnen daar dan ook een rol in spelen. Maar voordat die logge conservatieve organisaties zover zijn...Wat dat betreft heeft een kleine starter misschien wel meer kans.

Tijdens het project met Xplore in Nepal hebben we één van de NHTV studenten de opdracht meegegeven om opdrachten te formuleren in Kathmandu voor dergelijk spel en om dit te testen met een groepje. Dit is goed gegaan, maar we hebben het helaas niet mobiel kunnen testen op een groep reizigers. Ik vond het in ieder geval toen al een geweldig concept om aan te werken en ik moet eerlijk zeggen dat in deze tijd van mobiele mogelijkheden het weer begint te kriebelen. Niet in de laatste plaats door Layar en de samenwerking tussen Endemol met Foursquare. Ik zet in om te starten met La Ruta Maya. Tombes van het spel Copan hebben me namelijk alweer op wat ideetjes gebracht. 

ShareThis