16-12-2010

Skip the middleman

Ik pleit er al jaren voor. Duurzaam toerisme start onder meer met direct selling aan de reiziger. Dus de lokale agent in een ontwikkelingsland, die nu de reis moet samenstellen voor een reisorganisatie in Nederland, die direct aan de reiziger verkoopt. De marge van de reisorganisatie in Nederland valt daardoor weg, marge voor lokale ondernemer is hoger en reiziger betaalt waarschijnlijk minder (afhankelijk van ticketprijzen).

Dat het er van zou komen wist ik al, zeker met het ook op social media wat op den duur wordt ingezet door lokale ondernemers. Iets wat we in Nepal hebben gestimuleerd met Monorojo. 

Ik lees zojuist dat er een nieuw label is Tourwizz waar je via de site direct in contact kunt komen met lokale spelers. Een zeer goed initiatief dus wat ik alleen maar kan toejuichen. Dit soort initiatieven zullen het proces alleen maar versnellen. Ik verwacht echter nog wel dat de komende tien jaar, zeker ook met het oog op vergrijzing, het huidige model blijft bestaan. 

Het is wel zaak voor touroperators in Nederland om nu al te kijken naar de rol van social media voor hun.  Wat kunnen begeleiders doen? Wat kunnen de reizigers betekenen in dit kader? Hoe ga ik mijn producten aanpassen? Welke online niches zijn er? Ik verbaas me soms in hoeverre informatie niet gedeeld wordt door touroperators. Juist het delen hiervan en dat koppelen aan nieuwe en interessante content kan ze op lange termijn doen overleven is mijn indruk. Of zie ik dat verkeerd en zullen de grote delers het blijven bepalen volgens huidig model?


ShareThis