23-02-2011

Facebook & Monorojo


Facebook Markup Language wordt (eindelijk) vervangen door HTML. Handig, zeker voor not so technical me myself en i. Wordt het ook eenvoudiger om comments en live stream toe te voegen op de Nepaltrekking website, maar in mijn geval ook voor eventuele toekomstige Landingpages en Custom Tabs op de Monorojo Facebook pagina. Bovendien kun je dan ook Google Analytics gebruiken.

Wat betreft de Edgerank (wat bepaalt wat waar wordt gepost op Facebook pagina's) daarbij is het van belang dat het aantal reacties (in korte tijd het liefst), likes en shares zo groot mogelijk wordt. Zelf promotie is hierbij uitgesloten. Het moet gaan om natuurlijk interactie - in elk geval voor Monorojo. Wanneer ik deze posts eruit doe? Weekenden en in de ochtend (voor werk) lezen mensen hun Facebook pagina dus dat zijn goede momenten. Om de dag een post is overigens het maximum - het laatste wat ik wil is dat ik het gevoel van overdone, too much, boring, spam overbreng. Heb ik zelf namelijk ook een hekel aan.

Het belangrijkste blijft (bijzondere) content waar volgers en fans iets mee kunnen of wat ze leuk vinden of waarvan ze denken dat hier nog aanbiedingen uit voorkomen. Er moet iets zijn waar ze wat aan hebben. Vandaar dat Vakantierecept een zeer interessante website kan worden. Reismuziek bezit dezelfde deelbare en relevante topic eigenschappen. Het gaat echter ook om het narrow down proces vanaf het punt dat je van Lady Gaga (of in mijn geval Radiohead) naar je echte target groep communiceert en eventueel iets concreets aanbiedt.

Over concreet gesproken. Voor de ultieme Nepalreis - die we proberen te promoten via Facebook en Nepaltrekking - wil ik mensen de mogelijkheid geven om likes te geven per onderdeel van de reis en elk van deze onderdelen kunnen worden gesponsord door een bedrijf. Die pakt dan indirect ook deze likes. Het is nog even testen, maar het concept heeft potentieel. Zeker omdat een eventuele hoofdprijs (Nepaltrekking) dichtbij de identiteit van Monorojo en de website staat. Andere optie is ook om een contest te doen via een applicatie als  http://www.wildfireapp.com/

Eventueel nog interessant zijn de e-mail alerts waar Facebook nog niet helemaal top in is, een alternatief kan Hyperalerts zijn http://www.hyperalerts.no/.

Andere nieuwtjes:
  • Foto's die je kunt zien bovenaan de pagina, dus boven de tabs
  • Comments worden belangrijker
  • Likes worden zichtbaar in de side bar
  • E-mail notifications (alternatief is genoemde hyperalerts)
  • De fanpage als 'normale' pagina doordat je kunt reageren, newsfeeds bekijken, etc

Tot zover mijn info over de Facebook updates. 







15-02-2011

Testing Facebook


We testen nu een actie via de Nepal Trekking website waarin we onze creatieve reisgeest combineren met social media en natuurbehoud. We zitten nu in de fase dat we langzaam publiceren op de site, later zullen we out in the open gaan via onze Facebook pagina. 

Als dit positief valt zetten we naar aanleiding daarvan langzaam onze database in en proberen we bedrijven te triggeren om mee te doen. Koop een puzzelstuk..zoiets?

Ben zeer benieuwd hoe de reacties zullen zijn. Bescheiden, maar positief schat ik in. Keep u posted.

18-01-2011

Reisorganisaties zetten in op Facebook

De campagne van Sawadee reizen op Facebook doet het goed. In mijn eigen bescheiden vriendenkring van 85 personen heb ik er in elk geval twee voorbij zien komen die meedoen met de 'win een reis' actie.

Ik heb er de volste vertrouwen in dat Sawadee (Sawadee@facebook) hier goede zaken mee doet. Zeker omdat zij nog relatief vroeg zijn met een Facebook campagne in de reiswereld. Ze hebben momenteel 5505 vrienden dus we zullen zien wat dit gaat brengen. Het is in elk geval een actie die aanspreekt. 

Ook de KLM is goed bezig op hun Facebook bedrijfspagina en gaat veelvuldig de interactie aan met (potentiële) klanten en biedt applicaties die de interactie stimuleren. Sinds kort is ook Shoestring bezig is met een vrienden campagne op Facebook (metshoestringleerjejevriendenkennen). Momenteel hebben ze 166 vrienden. Ik ben benieuwd waar het toe zal leiden. Ben echter bang dat het net iets te moeilijk zal zijn - zeker t.o.v. de actie van Sawadee die het makkelijk maakt om mee te doen. 

Kortom: het besef om likes te verzamelen neemt toe, ook in de reiswereld. Op zich niets nieuws, maar iets waarvan ik denk dat het nog maar het begin is. Ik zelf doe er ook aan mee en heb deze week de (hobby) website afgerond voor Nepal (www.nepaltrekking.nl) met een kopje - Nepal Vind ik leuk. Een verzameling van een handjevol aanbieders van Nepalreizen die ook actief zijn op Facebook. Echte kortingen worden er nog niet gegeven, maar het kan wel handig zijn voor wie op zoek is naar een transparante reisorganisatie. Bovendien wil ik straks ook lokale reisorganisaties daar aan toevoegen. Een wat meer eigentijdse vorm van ontwikkelingshulp zeg maar aangezien dit directe boekingen met lokale spelers kan stimuleren. Afijn, vooralsnog is het een combinatie van affiliate marketing en social media. Iets wat met Vakantierecept nog meer vorm gaat krijgen.

Belangrijke vraag nog die ik wil stellen. Maken de reisorganisaties / bedrijven wel goed gebruik van Facebook? Dit naar aanleiding van een klacht dat volgers nu constant op de hoogte worden gesteld van dingen die er niet toe doen. Overkill aan informatie waar je niets aan hebt. Blijft immers belangrijk dat, zoals bij bloggen, de content interessant, relevant en het liefst ook persoonlijk is nietwaar? 

12-01-2011

De ANVR zwarte lijst klopt die wel?


De ANVR zwarte lijst kwam zelfs op RTL Nieuws en het NOS Journaal om 20:00. De lijst is gebaseerd op de -wel of niet- financiële garantie die reisorganisaties kunnen bieden voor consumenten. Betekent onder meer dat een reisorganisatie niet eerst kan cashen door een reis te verkopen en dan met de poen er vandoor gaan waarbij de consument met lege handen staat. Mocht dit wel gebeuren dan zorgt de SGR (een ANVR toelatingscriterium) ervoor dat je je geld terug krijgt.

Wat zijn eigenlijk de belangrijkste criteria om bij de ANVR aangesloten te zijn als reisorganisatie? Hier de belangrijkste financiële criteria om aangesloten te mogen zijn.

  • De aanvrager behaald een jaaromzet van tenminste €500.000 of meer dan 500 boekingen per jaar
  • Als starter moet je een plan overhandigen wat zij beoordelen en dan moet je binnen twee jaar €500.000 omzetten
  • Je moet entreegeld betalen van €900
  • Je moet €1200 contributie betalen + een percentage van je omzet
  • Je moet lid zijn van de SGR. Kosten: €270 per jaar voor kleine organisaties en €1356 per jaar voor grote organisaties

Flinke bedragen waar het om gaat. Is er zo nog wel ruimte voor kleinschalige specialisten die voor een niche markt reizen maken? Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat iemand die 10 jaar in Marokko heeft gewoond en twee maal per jaar een culturele reis aanbiedt voor groepjes van max 12 personen geen lid kan worden van de ANVR. Deze Marokko specialist zal immers geen enorme boekingen en betalingen hoeven te doen bij vliegmaatschappijen of hotels voor de kleine aantallen reizigers. En dat terwijl hij de gasten naar die plaatsen meeneemt waar de grote touroperators, die de grote omzetten halen, nooit komen. De echte specialist is vaak passioneel, werkt kleinschalig en kan de waarde van de andere cultuur echt overbrengen. Homestay is dan opeens echt homestay. Wanneer hij 500 mensen per jaar zou meenemen zou hij van homestay naar een hotel moeten veranderen. Daar is de reiziger niet blij mee en de familie van het homestay programma al helemaal niet. Een verschuiving van kleinschalig ondernemen (ook als vorm van ontwikkelingshulp) en je reizigers iets unieks bieden naar zoveel mogelijk geld verdienen dus. 

Kan het zijn dat het ANVR toelatingscriterium van €500.000 het niet duurzame massatoerisme alleen maar stimuleert? De reisorganisaties die groot inkopen en massaal handelen zijn bijvoorbeeld touroperators die je naar bestemmingen brengen in Turkije of de Costa Brava. Laat nou net daar de meeste klachten komen van mensen die voor €299 all-inclusive voor de gek worden gehouden. Red mijn vakantie! SBS6 heeft er zelfs een programma van gemaakt. Koud buffet, smerig toilet, zuipende jongeren, kind-onvriendelijk zwembad en noem maar op. Tja, wat wil je voor €299? Maar die vraag moet de ANVR toch stellen aan de + €500.000 reisorganisaties die deze mensen hier naartoe brengen, maar dat doen ze niet. Waarom niet? 

Bovendien zijn consumenten te vaak goed van vertrouwen - zeker als het gaat om een superdeal van €299. Daarnaast zien zij met vertrouwen het logo van de ANVR en denken dat het een onafhankelijk keurmerk is. Ligt er geen taak voor het ANVR om te kijken naar inhoud van een reis? Het gaat immers om kwaliteit en niet om kwantiteit. Heeft de ANVR soms niet de financiële middelen om te controleren op kwaliteit? Wat is eigenlijk hun financiële positie?

Wijnwandeltochten.nl biedt al 20 jaar zonder problemen culinaire reizen aan. Een typische niche, waarschijnlijk opgezet door een echte liefhebber van wijn en het Bourgondische leven. Ik schat niet dat ze met bakken tegelijk reizen verkopen. De potentiële markt is immers een stuk kleiner dan zon, zee en strand bestemmingen waar je al snel 500 boekingen realiseert. Toch staat ook deze organisatie op de zwarte lijst. Kan iemand me vertellen waarom? Er zijn overigens meer mensen die zich dat afvragen

Wat is eigenlijk de doelstelling van de ANVR en wat zijn de kernactiviteiten?

'Het bundelen van krachten van de aangesloten leden ten einde de gemeenschappelijke sociaal-economische belangen te behartigen, zodat de ANVR als organisatie nationaal en internationaal een toonaangevende plaats inneemt als vertegenwoordiger van de reisbranche'

De ANVR is dus een overkoepelend orgaan van de reisorganisaties die lid zijn van de ANVR. Het is een brancheorganisatie. 

Bij het vaststellen van het ANVR beleid staan de leden, de reisorganisatie dus, centraal. Niet de consument staat centraal zoals vele mensen denken! En het ANVR bestuur wordt gevormd door de vertegenwoordigers uit de reisbranche namens leden. Hoe onafhankelijk dat is? U tell me.

Kan het zijn dat de ANVR er baat bij heeft om die reisorganisaties uit te sluiten die niet volgens hun regels meespelen? Immers, we zijn allemaal van mening dat het gaat om malafide reisorganisaties als we naar een zwarte lijst kijken. Voelen de grote jongens die aangesloten zijn bij de ANVR soms de hete adem van niches die opduiken en wat van hun marge snoepen (groei van social media)? 

Wanneer ik vandaag nog een reis moet samenstellen dan weet ik voor 100% zeker dat deze reis bijzonder is en een unieke ervaring kan zijn voor potentiële reizigers. Dat is namelijk mijn criterium wanneer ik een nieuw reisproduct ontwikkel. Ik weet echter ook 100% zeker dat deze reis nooit geschikt zal zijn voor meer dan 500 boekingen per jaar. Not my cup of teaMoet ik nu ook op een zwarte lijst?

Ik ben benieuwd naar hoe het zit. Is de ANVR een zegen voor de reiswereld of is de belangenbehartiger van reisorganisaties partijdig en niet transparant? 

23-12-2010

Contemplating the if's of time

Monorojo stelt zichzelf graag vragen over tijd. Waarom gaat het zo snel voorbij? Wat zegt Opa over tijd? Waarom mis ik vroeger? Dat soort vragen. Binnen twee contexten heb ik daar een mening over. Enerzijds, iets wat ik ooit heb gezien of gelezen, is dat tijd gekoppeld is aan hoe oud je bent. Iemand van 5 jaar oud ervaart een dag langer dan iemand van 70 jaar. Die ene dag is immers een relatief groot gedeelte van het totale leven van de 5-jarige. Logisch lijkt me, de bron weet ik niet meer, hoewel ik neig naar Discovery Channel. Iemand? 

Toen ik op reis in Porto samen met mijn vriendin na 5 dagen het gevoel had alsof ik al drie weken op pad was stelde ik mezelf (ons) de volgende vraag: "Huh, pas 5 dagen hier dat kan haast niet? We hebben zoveel gezien, gedaan en meegemaakt! Het lijkt alsof we al drie weken in Porto zijn". Weer een vraag over tijd dus, maar wat in reiscontext een nieuwe lading kreeg. 

Kwam het niet omdat we zo intens hadden geleefd de laatste dagen en zoveel hadden gezien? Iets wat ik herken van mijn trekkings in Nepal waarin dagen razendsnel voorbij gingen en waar elke dag een nieuwe belevingswaarde had. Q: Waarom leek het alsof ik al drie weken op reis was terwijl ik pas 5 dagen in Porto was? 

A: In alle nederigheid geloof ik dat hoe meer NIEUWE herinneringen je aanmaakt hoe langer het lijkt dat de tijd duurt. Wellicht dat Einstein, relativiteit en onderbewustzijn een rol spelen, maar daar gaan we nu niet op in. Mijn stelling is dat wanneer je veel verschillende en vernieuwende dingen beleefd dat je dan langer leeft. Veel mooie en veel verschillende herinneringen aanmaken dus. Dat is nog eens een pensioen opbouwen. Mijn advies daarom: reis en ontdek er zoveel mogelijk op los. Voor je het weet is het game over. Iemand een andere invalshoek? Ik ben benieuwd.   

16-12-2010

Skip the middleman

Ik pleit er al jaren voor. Duurzaam toerisme start onder meer met direct selling aan de reiziger. Dus de lokale agent in een ontwikkelingsland, die nu de reis moet samenstellen voor een reisorganisatie in Nederland, die direct aan de reiziger verkoopt. De marge van de reisorganisatie in Nederland valt daardoor weg, marge voor lokale ondernemer is hoger en reiziger betaalt waarschijnlijk minder (afhankelijk van ticketprijzen).

Dat het er van zou komen wist ik al, zeker met het ook op social media wat op den duur wordt ingezet door lokale ondernemers. Iets wat we in Nepal hebben gestimuleerd met Monorojo. 

Ik lees zojuist dat er een nieuw label is Tourwizz waar je via de site direct in contact kunt komen met lokale spelers. Een zeer goed initiatief dus wat ik alleen maar kan toejuichen. Dit soort initiatieven zullen het proces alleen maar versnellen. Ik verwacht echter nog wel dat de komende tien jaar, zeker ook met het oog op vergrijzing, het huidige model blijft bestaan. 

Het is wel zaak voor touroperators in Nederland om nu al te kijken naar de rol van social media voor hun.  Wat kunnen begeleiders doen? Wat kunnen de reizigers betekenen in dit kader? Hoe ga ik mijn producten aanpassen? Welke online niches zijn er? Ik verbaas me soms in hoeverre informatie niet gedeeld wordt door touroperators. Juist het delen hiervan en dat koppelen aan nieuwe en interessante content kan ze op lange termijn doen overleven is mijn indruk. Of zie ik dat verkeerd en zullen de grote delers het blijven bepalen volgens huidig model?


06-12-2010

Contemplating Facebook & Wordpress


Vraag me steeds weer af wat de beste oplossing is voor de integratie van Facebook en Vakantierecept (Wordpress). Het is van belang dat lezers een reactie kunnen geven, mee kunnen doen en dat de discussie in ieder geval de mogelijkheid heeft om te ontstaan, dat staat vast. Maar waar ik ook naar op zoek ben is een vivid Facebook pagina van Monorojo waar straks meer dan alleen verhalen van Vakantierecept op komen. Daar moet interactie zijn zeg maar.

Voorbeeld van een import van je Wordpress blog in je Facebook vind je op Wordpress TV. Handig. Er zijn echter meer plugins en Involver heeft een mooi platform ontwikkelt waarin ook andere sites en de iPhone worden gekoppeld bovendien kun je hier ook e.e.a. meten. De groei van Facebook gaat de komende tien jaar gewoon door. Er blijven nieuwe en niche start ups komen. It all narrows down finally, maar Facebook dendert door dat is een gegeven. Gebruiken dus dat is essentieel. Dat Google ergens in de lente met GoogleMe komt dat is schattig, maar die slag is al verloren. Inzetten op das gesicht dus. Of iemand moet met een heel andere tip komen?





ShareThis