20-09-2009

Xplore Monorojo

Het Xplore project wat we hebben afgerond deze zomer heeft de ogen geopend en is een grote leerervaring gebleken. Een belangrijke conclusie is dat kennis en goede bedoelingen niet altijd de doorslaggevende factoren zijn. De mensen en partijen waar je mee samenwerkt, moeten allemaal dezelfde lijn willen volgen. Als hier vanaf geweken wordt hoeft dat geen probleem te zijn. Maar de richting moet hetzelfde blijven anders wordt het moeilijk of zelfs onmogelijk om “gemeenschappelijke” doelen na te streven.

Daarnaast blijft de visie van beleidsbepalers (politiek Den Haag) een essentieel punt door de gestelde criteria waarvan je als organisatie afhankelijk bent. Gelukkig was er in het Xplore programma genoeg ruimte om bij te sturen wat we ook hebben gedaan.

Concreet heeft het Nepal project een goede partner opgeleverd in Kathmandu, Playground Now Nepal, en een lokale reisorganisatie Utmost die kansen ziet in duurzaam toerisme. De sociale doelen die we hebben gesteld worden door deze partners uitgevoerd. De Monorojo plattegrond is hier een goed voorbeeld van. Opbrengst van deze plattegrond gaat naar wie het distribueert (werkgelegenheid) en de lokale foundation. Daarnaast krijgen kopers van de kaart kortingen bij lokale ondernemers. De plattegrond ondersteunt daarmee ook lokaal ondernemerschap. Het is een praktische en gebruiksvriendelijke plattegrond met relevante informatie die ludiek wordt gepresenteerd. Reizigers zullen de plattegrond dan ook niet weggooien. Deze plattegrond kan bovendien worden geïmplementeerd in meerdere landen.

Ander aspect wat tijdens het project is onderzocht en concreet is uitgevoerd is de overdracht van kennis m.b.t. de rol die social media kan spelen. Lokale organisaties zijn zich vaak niet bewust van de mogelijkheden die social media te bieden heeft. Met name voor kleine organisaties voor wie mond tot mond erg belangrijk is, is social media een uitkomst. Denk hierbij aan de basistoepassingen van Facebook, Twitter, Content marketing en SEO.

De rol van nieuwe media staat vaak nog in de kinderschoenen in ontwikkelingslanden. Monorojo zal daar in toekomstige projecten de nadruk op leggen zodat deze nieuwe marketing vorm op een sociale manier kan worden ingezet. De kans voor stagiaires om creatief te denken in een context van nieuwe media, reizen en ontwikkelingshulp blijft hierbij van kracht. Buiten gebaande paden denken is iets wat je mensen kunt leren.

28-08-2009

SOCIAL media

Wij vragen ons de laatste tijd af hoe social Social Media nou eigenlijk is of kan zijn. In het Nepal programma hebben we namelijk de basics van social media toegepast op lokale ondernemers en daarnaast de mogelijkheden van zoekmachine marketing en linkbuilding toegelicht.

We merken dat het steeds makkelijker is om reizen te gebruiken om op een concrete manier aan kennisoverdracht te doen. Een IT team mag best raften, mountainbiken, trekkings maken en lekker eten in een teambuilding uitje, maar één dag kennisoverdracht in Nepal kan al een groot verschil maken.

Natuurlijk geldt dit ook voor andere disciplines. Zeker met het oog op studenten en stages naar het buitenland. We onderzoeken dan ook de opties om volgend jaar ons Nepalproject voort te zetten, maar dan met een nog grotere diversiteit aan expertise dan dat dit jaar het geval is geweest.

21-08-2009

Seven Crazy Nights in Ibiza

Naar aanleiding van onze Mobile Mystery trip deze zomer hebben we een zeer positief gesprek gevoerd met Timoco (wellicht bekend van de Extrema feesten). Zij hebben mooie plannen voor Ibiza die stroken met onze ideeën m.b.t. niche markten en hoe te communiceren met de doelgroep.

Wij staan op het punt om Feestreizen officieel te lanceren dus wat dat betreft zijn er genoeg feestelijke raakvlakken. Afijn, kijk zelf maar of weekje feesten op Ibiza iets voor je is.

Seven Crazy Nights in Ibiza’s Summer Of Lust

Posted using ShareThis

03-08-2009

Kathmandu 2 Delhi


Today I went from Kathmandu to Delhi. Delhi is my connection since I am flying to Bangkok tonight. I fly with Jet Airways which is an Indian based airline. Since I am a transit passenger I have to wait in Jet Airways' transit lounge. I can tell you that if you consider a flight like this you should think twice. Especially if you have to wait 9 hours!

It is not only the fact that you should have cash with you on this flight in order to buy some food or water (they don't accept credit cards) at the transfer area. It is also that as a transit passenger you do not receive any service whatsoever. Not from airport officials nor from the Jet Airways staff (with the exception of one lady). Furthermore I strongly recommend NOT to visit the Ashok Airport Restaurant since they tried to f#ck me over three times already in the last hour.

In addition I have had three serious collisions with Indian travelers who pushed me away to get in front of me in the queue. Although this is part of India I refuse to accept this non social behavior.

So far blowing off steam and my well considered choice not to visit India in the next decade(s) to come. I'll stick to Himalaya kingdoms, South East Asia and the Latin Americas.

26-07-2009

Like u know

My first trip dates back from 1998 which was in Nepal. Since then I’ve been around in the Americas, South East Asian countries and Europe. Every year I noticed an increase, and with me more and more people, in a new annoyance conquering the travellers scene. It’s now officially a bigger annoyance than diarrhoea or cockroaches.

It is mostly performed by American travellers who are simply ‘talking’. It seems that they are quite fond of a specific word. I wouldn’t go so far by saying that our speech is superior to the American speech. But I do have to say that it does not emphasise great intelligence when people use one single word eight times in three sentences..

Example is the girl sitting in front of me (I am currently in Pokhara in Nepal). She inspired me to immediately start writing this text.

Like do you think that uuhh…like I could go rafting tomorrow, like goin with a small group and like raft, spend the night and like havin a relaxed trip instead of like the harsh wild water rafts? Like that’s definitely not what I want to do. Like no way.

From a personal point of view I take notice to people who do things different. Especially when in a different culture. It bothers me. You don’t have to speak Nepali but you can at least try English. I guess that makes it my problem? So like I guess like I shouldn’t like worry, like just check out Nepal and just like it and like enjoy it like everybody does and not like worry about like the word like. Like u know.


11-07-2009

Bhaktapur

Mijn eerste bezoek aan Bhaktapur, een van de drie koningssteden in de Kathmandu vallei, dateert uit 1998 en was om nooit te vergeten. We waren met een groepje van 4 en een van de weinige bezoekers aan deze oude stad. De middeleeuwen moesten er zo uit gezien hebben volgens vele reisorganisaties. Nauwe straatjes met oude en karakteristieke gebouwen dicht op elkaar. Overal mensen bezig met hun handeltje om te kunnen overleven.

Mijn laatste bezoek dateert van juni 2009 en mijn hele herinnering van 1998 is daarmee veranderd. Wanneer je in het vak zit van (duurzaam) toerisme dan is dergelijke ontwikkeling vaktechnisch zeer interessant, maar het maakt Bhaktapur er niet mooier op.

Enkele hoogtepunten van Bhaktapur zijn inmiddels ingericht op het toerisme. Er zijn bijvoorbeeld restaurants geplaatst in wat eens authentieke en historische gebouwen waren. Er zijn ook veel kraampjes te vinden met de bekende souvenirs en gekleurde uithangborden bepalen het aanzicht. De belangrijkste tempels zijn gelukkig onaangetast gebleven met dank aan het Hindoeïsme.

Deze negatieve indruk gaat aan iemand die hier voor de eerste keer komt waarschijnlijk voorbij. Bovendien heeft niet iedereen Duurzaam Toerisme gestudeerd zoals ik. En daarbij komt ook nog eens dat Nepal in 1998 mijn eerste grote reiservaring was wat sowieso veel indruk maakte. Mijn mening is dus niet objectief, maar toerisme bedrijven op deze manier gaat ten koste van Bhaktapur (en vele andere bestemmingen wereldwijd).

Daarnaast wil ik benadrukken dat Bhaktapur meer is dan de hoogtepunten op de pleinen. Buiten de pleinen om waan je je nog steeds in diezelfde middeleeuwen. Bhaktapur blijft daarom een must see als je de tijd hebt in Nepal. De dagexcursies vanuit Kathmandu die je bij Utmost boeken zijn dan ook net even iets anders..


























Mysteryreis


Tussen de bedrijven door heeft Monorojo via de Mobile Travel dienst ook nog een Mysterie reis uitgevoerd op Ibiza. Deze reis is ontstaan naar aanleiding van dancefestival Mysteryland 2008 waar een winnares via Pepsi en ID&T een Mobile reis naar Ibiza had gewonnen die wij moesten uitvoeren.

Het stel is pas deze zomer vertrokken i.v.m. gebrek aan tijd, maar ze zijn bijzonder tevreden over hun vakantie. Enkele quotes van Lotte Beukers de winnares van de Mysteryreis:

“We zijn alweer twee weken terug, maar nog steeds voldaan, wat een supervakantie.”

”We hebben echt vreselijk genoten. Prachtig hotel, heerlijk eten en wat een mooi eiland…we gaan zeker terug.”

”Alles was top geregeld. Bedankt voor de begeleiding en flexibiliteit.”

Dit soort reacties stemt ons uiteraard tevreden. Bovendien is het een bevestiging dat mobiel verrassend en handig kan zijn. Wordt vervolgd dus.

ShareThis