31-03-2011

Reispuzzel Nepal. In het kort:

Ter verduidelijking n.a.v. Nepal vind ik leuk. Bulletproof:

Ontstaansgeschiedenis

  • Monorojo heeft een project ingediend voor het Xplore programma van het Ministerie van Ontwikkelingssamenwerking.
  • Dit werd uitgevoerd in 2009 waarbij twaalf jonge experts en studenten naar Nepal zijn gegaan voor onderzoek.
  • Objectives waren beleven van het land en het onderzoeken van de kansen en mogelijkheden m.b.t. social media, duurzaam reizen, kennisoverdracht en productontwikkeling.
  • Doel was bewustzijnsvorming en verspreiding van dit bewustzijn t.a.v. ontwikkelingssamenwerking bij de jongeren en hun netwerk. Zie hier enkele linkjes Monorojo map, Publicatie AD Dordt, Xplore info.
  • Uiteindelijk zijn we gedeeltelijk geslaagd in het behalen van onze targets. Tijdgebrek speelde daarin een bepalende rol.

Belangrijkste conclusies

  • Veel ruimte voor lokale kennisuitbreiding en capaciteitsbouw.
  • Richten op niche doelgroepen en bijzondere reizen met duurzaam karakter.
  • Jongeren minder vrijheid geven t.a.v. het project en hun opdrachten - strakker kaderen.
  • Veel mogelijkheden t.a.v. natuurbehoud en armoedebestrijding. Zeker i.c.m. de beleving van het land en de affiniteit (voor ontwikkelingssamenwerking) wat daaruit voortvloeit.
  • Bedrijfsleven erbij betrekken.

Het vervolg

  • We zijn nu bezig met een vervolg zodat we weer een stap verder kunnen met het oog op ontwikkelingssamenwerking en de bewustzijnsvorming die hierbij hoort. 
  • Nepaltrekking.nl en de Facebook like actie zijn hierin de marketing- en communicatiemiddelen.
  • Deze actie - Nepal vind ik leuk - gebruikt Facebook om een groot bereik te realiseren en om dat te gebruiken als startpunt voor de bevordering van naamsbekendheid en affiniteit.
  • Bovendien kan dit specifieke Facebook element al (de ultieme reis) een concrete en financiële bijdrage leveren aan enkele goede doelen als de actie wordt opgepakt.
  • Het SOBS programma van Minbuza biedt daarnaast mogelijkheden om volgend jaar bewustzijnsvorming en aandacht voor ontwikkelingssamenwerking (in Nepal) verder uit te kristalliseren en naar een hoger niveau te tillen.
  • Affiniteit en bewustzijn moeten uiteindelijk worden verspreid en ten goede komen aan natuurbehoud van de Himalaya en armoedebestrijding. 

24-03-2011

Questions

In mijn '50 ways to engage people' mapje (wat er inmiddels meer dan 150 zijn) komen onderwerpen naar voren   als jouw beste reismuziek, top 10 lekkerste biertjes, waar heb jij het lekkerst gegeten, de beste reisorganisaties, etc etc. Allemaal in het kader van mensen 'betrekken bij' en het verzorgen van unieke content. Monorojo moet immers iets te melden hebben wanneer we de nieuwe startblokken hebben verlaten.

Nu lanceert Facebook binnenkort Questions wat min of meer hetzelfde is als een pol op je blog. Echter in dit geval is het Facebook. Dus meer bereik en vele malen groter dan wat er voor handen is (quora.com). Dus biedt dit mogelijkheden. Temeer omdat ook antwoorden zullen worden getoond in de nieuwsfeeds en de profielpagina's. Kortom met een goede pol kun je veel bereik genereren. Ik heb al een voorzet voor mijn eerste vraag 'Waar drink je de beste koffie in Breda?' Dat onderzoek is immers - na 4 maanden - bijna afgerond. Verder wil ik facebook comments testen op de website van Vakantierecept - heeft iemand daar een pro's en con's lijstje van?

Salu2

11-03-2011

Bijsturen


Vakantierecept is gelanceerd. Zonder tamtam, dat komt nog. Heb besloten om Reismuziek (binnen nu en de komende maand) toe te voegen aan het menu. Kijken hoe dat valt en wat de reacties zijn. Lijkt me beter om centraal te blijven - zeker in de huidige en kleine opzet van het geheel.

Wanneer ik mijn database in ga zetten is nog niet duidelijk. Eerst de content uitbreiden en eea testen. Ook met het oog op de Facebook Likes die meegenomen worden in het nieuwe Google algoritme én die door Facebook worden gezien als 'shares'. 

To be continued. Ben druk. 

23-02-2011

Facebook & Monorojo


Facebook Markup Language wordt (eindelijk) vervangen door HTML. Handig, zeker voor not so technical me myself en i. Wordt het ook eenvoudiger om comments en live stream toe te voegen op de Nepaltrekking website, maar in mijn geval ook voor eventuele toekomstige Landingpages en Custom Tabs op de Monorojo Facebook pagina. Bovendien kun je dan ook Google Analytics gebruiken.

Wat betreft de Edgerank (wat bepaalt wat waar wordt gepost op Facebook pagina's) daarbij is het van belang dat het aantal reacties (in korte tijd het liefst), likes en shares zo groot mogelijk wordt. Zelf promotie is hierbij uitgesloten. Het moet gaan om natuurlijk interactie - in elk geval voor Monorojo. Wanneer ik deze posts eruit doe? Weekenden en in de ochtend (voor werk) lezen mensen hun Facebook pagina dus dat zijn goede momenten. Om de dag een post is overigens het maximum - het laatste wat ik wil is dat ik het gevoel van overdone, too much, boring, spam overbreng. Heb ik zelf namelijk ook een hekel aan.

Het belangrijkste blijft (bijzondere) content waar volgers en fans iets mee kunnen of wat ze leuk vinden of waarvan ze denken dat hier nog aanbiedingen uit voorkomen. Er moet iets zijn waar ze wat aan hebben. Vandaar dat Vakantierecept een zeer interessante website kan worden. Reismuziek bezit dezelfde deelbare en relevante topic eigenschappen. Het gaat echter ook om het narrow down proces vanaf het punt dat je van Lady Gaga (of in mijn geval Radiohead) naar je echte target groep communiceert en eventueel iets concreets aanbiedt.

Over concreet gesproken. Voor de ultieme Nepalreis - die we proberen te promoten via Facebook en Nepaltrekking - wil ik mensen de mogelijkheid geven om likes te geven per onderdeel van de reis en elk van deze onderdelen kunnen worden gesponsord door een bedrijf. Die pakt dan indirect ook deze likes. Het is nog even testen, maar het concept heeft potentieel. Zeker omdat een eventuele hoofdprijs (Nepaltrekking) dichtbij de identiteit van Monorojo en de website staat. Andere optie is ook om een contest te doen via een applicatie als  http://www.wildfireapp.com/

Eventueel nog interessant zijn de e-mail alerts waar Facebook nog niet helemaal top in is, een alternatief kan Hyperalerts zijn http://www.hyperalerts.no/.

Andere nieuwtjes:
  • Foto's die je kunt zien bovenaan de pagina, dus boven de tabs
  • Comments worden belangrijker
  • Likes worden zichtbaar in de side bar
  • E-mail notifications (alternatief is genoemde hyperalerts)
  • De fanpage als 'normale' pagina doordat je kunt reageren, newsfeeds bekijken, etc

Tot zover mijn info over de Facebook updates. 







15-02-2011

Testing Facebook


We testen nu een actie via de Nepal Trekking website waarin we onze creatieve reisgeest combineren met social media en natuurbehoud. We zitten nu in de fase dat we langzaam publiceren op de site, later zullen we out in the open gaan via onze Facebook pagina. 

Als dit positief valt zetten we naar aanleiding daarvan langzaam onze database in en proberen we bedrijven te triggeren om mee te doen. Koop een puzzelstuk..zoiets?

Ben zeer benieuwd hoe de reacties zullen zijn. Bescheiden, maar positief schat ik in. Keep u posted.

18-01-2011

Reisorganisaties zetten in op Facebook

De campagne van Sawadee reizen op Facebook doet het goed. In mijn eigen bescheiden vriendenkring van 85 personen heb ik er in elk geval twee voorbij zien komen die meedoen met de 'win een reis' actie.

Ik heb er de volste vertrouwen in dat Sawadee (Sawadee@facebook) hier goede zaken mee doet. Zeker omdat zij nog relatief vroeg zijn met een Facebook campagne in de reiswereld. Ze hebben momenteel 5505 vrienden dus we zullen zien wat dit gaat brengen. Het is in elk geval een actie die aanspreekt. 

Ook de KLM is goed bezig op hun Facebook bedrijfspagina en gaat veelvuldig de interactie aan met (potentiële) klanten en biedt applicaties die de interactie stimuleren. Sinds kort is ook Shoestring bezig is met een vrienden campagne op Facebook (metshoestringleerjejevriendenkennen). Momenteel hebben ze 166 vrienden. Ik ben benieuwd waar het toe zal leiden. Ben echter bang dat het net iets te moeilijk zal zijn - zeker t.o.v. de actie van Sawadee die het makkelijk maakt om mee te doen. 

Kortom: het besef om likes te verzamelen neemt toe, ook in de reiswereld. Op zich niets nieuws, maar iets waarvan ik denk dat het nog maar het begin is. Ik zelf doe er ook aan mee en heb deze week de (hobby) website afgerond voor Nepal (www.nepaltrekking.nl) met een kopje - Nepal Vind ik leuk. Een verzameling van een handjevol aanbieders van Nepalreizen die ook actief zijn op Facebook. Echte kortingen worden er nog niet gegeven, maar het kan wel handig zijn voor wie op zoek is naar een transparante reisorganisatie. Bovendien wil ik straks ook lokale reisorganisaties daar aan toevoegen. Een wat meer eigentijdse vorm van ontwikkelingshulp zeg maar aangezien dit directe boekingen met lokale spelers kan stimuleren. Afijn, vooralsnog is het een combinatie van affiliate marketing en social media. Iets wat met Vakantierecept nog meer vorm gaat krijgen.

Belangrijke vraag nog die ik wil stellen. Maken de reisorganisaties / bedrijven wel goed gebruik van Facebook? Dit naar aanleiding van een klacht dat volgers nu constant op de hoogte worden gesteld van dingen die er niet toe doen. Overkill aan informatie waar je niets aan hebt. Blijft immers belangrijk dat, zoals bij bloggen, de content interessant, relevant en het liefst ook persoonlijk is nietwaar? 

12-01-2011

De ANVR zwarte lijst klopt die wel?


De ANVR zwarte lijst kwam zelfs op RTL Nieuws en het NOS Journaal om 20:00. De lijst is gebaseerd op de -wel of niet- financiële garantie die reisorganisaties kunnen bieden voor consumenten. Betekent onder meer dat een reisorganisatie niet eerst kan cashen door een reis te verkopen en dan met de poen er vandoor gaan waarbij de consument met lege handen staat. Mocht dit wel gebeuren dan zorgt de SGR (een ANVR toelatingscriterium) ervoor dat je je geld terug krijgt.

Wat zijn eigenlijk de belangrijkste criteria om bij de ANVR aangesloten te zijn als reisorganisatie? Hier de belangrijkste financiële criteria om aangesloten te mogen zijn.

  • De aanvrager behaald een jaaromzet van tenminste €500.000 of meer dan 500 boekingen per jaar
  • Als starter moet je een plan overhandigen wat zij beoordelen en dan moet je binnen twee jaar €500.000 omzetten
  • Je moet entreegeld betalen van €900
  • Je moet €1200 contributie betalen + een percentage van je omzet
  • Je moet lid zijn van de SGR. Kosten: €270 per jaar voor kleine organisaties en €1356 per jaar voor grote organisaties

Flinke bedragen waar het om gaat. Is er zo nog wel ruimte voor kleinschalige specialisten die voor een niche markt reizen maken? Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat iemand die 10 jaar in Marokko heeft gewoond en twee maal per jaar een culturele reis aanbiedt voor groepjes van max 12 personen geen lid kan worden van de ANVR. Deze Marokko specialist zal immers geen enorme boekingen en betalingen hoeven te doen bij vliegmaatschappijen of hotels voor de kleine aantallen reizigers. En dat terwijl hij de gasten naar die plaatsen meeneemt waar de grote touroperators, die de grote omzetten halen, nooit komen. De echte specialist is vaak passioneel, werkt kleinschalig en kan de waarde van de andere cultuur echt overbrengen. Homestay is dan opeens echt homestay. Wanneer hij 500 mensen per jaar zou meenemen zou hij van homestay naar een hotel moeten veranderen. Daar is de reiziger niet blij mee en de familie van het homestay programma al helemaal niet. Een verschuiving van kleinschalig ondernemen (ook als vorm van ontwikkelingshulp) en je reizigers iets unieks bieden naar zoveel mogelijk geld verdienen dus. 

Kan het zijn dat het ANVR toelatingscriterium van €500.000 het niet duurzame massatoerisme alleen maar stimuleert? De reisorganisaties die groot inkopen en massaal handelen zijn bijvoorbeeld touroperators die je naar bestemmingen brengen in Turkije of de Costa Brava. Laat nou net daar de meeste klachten komen van mensen die voor €299 all-inclusive voor de gek worden gehouden. Red mijn vakantie! SBS6 heeft er zelfs een programma van gemaakt. Koud buffet, smerig toilet, zuipende jongeren, kind-onvriendelijk zwembad en noem maar op. Tja, wat wil je voor €299? Maar die vraag moet de ANVR toch stellen aan de + €500.000 reisorganisaties die deze mensen hier naartoe brengen, maar dat doen ze niet. Waarom niet? 

Bovendien zijn consumenten te vaak goed van vertrouwen - zeker als het gaat om een superdeal van €299. Daarnaast zien zij met vertrouwen het logo van de ANVR en denken dat het een onafhankelijk keurmerk is. Ligt er geen taak voor het ANVR om te kijken naar inhoud van een reis? Het gaat immers om kwaliteit en niet om kwantiteit. Heeft de ANVR soms niet de financiële middelen om te controleren op kwaliteit? Wat is eigenlijk hun financiële positie?

Wijnwandeltochten.nl biedt al 20 jaar zonder problemen culinaire reizen aan. Een typische niche, waarschijnlijk opgezet door een echte liefhebber van wijn en het Bourgondische leven. Ik schat niet dat ze met bakken tegelijk reizen verkopen. De potentiële markt is immers een stuk kleiner dan zon, zee en strand bestemmingen waar je al snel 500 boekingen realiseert. Toch staat ook deze organisatie op de zwarte lijst. Kan iemand me vertellen waarom? Er zijn overigens meer mensen die zich dat afvragen

Wat is eigenlijk de doelstelling van de ANVR en wat zijn de kernactiviteiten?

'Het bundelen van krachten van de aangesloten leden ten einde de gemeenschappelijke sociaal-economische belangen te behartigen, zodat de ANVR als organisatie nationaal en internationaal een toonaangevende plaats inneemt als vertegenwoordiger van de reisbranche'

De ANVR is dus een overkoepelend orgaan van de reisorganisaties die lid zijn van de ANVR. Het is een brancheorganisatie. 

Bij het vaststellen van het ANVR beleid staan de leden, de reisorganisatie dus, centraal. Niet de consument staat centraal zoals vele mensen denken! En het ANVR bestuur wordt gevormd door de vertegenwoordigers uit de reisbranche namens leden. Hoe onafhankelijk dat is? U tell me.

Kan het zijn dat de ANVR er baat bij heeft om die reisorganisaties uit te sluiten die niet volgens hun regels meespelen? Immers, we zijn allemaal van mening dat het gaat om malafide reisorganisaties als we naar een zwarte lijst kijken. Voelen de grote jongens die aangesloten zijn bij de ANVR soms de hete adem van niches die opduiken en wat van hun marge snoepen (groei van social media)? 

Wanneer ik vandaag nog een reis moet samenstellen dan weet ik voor 100% zeker dat deze reis bijzonder is en een unieke ervaring kan zijn voor potentiële reizigers. Dat is namelijk mijn criterium wanneer ik een nieuw reisproduct ontwikkel. Ik weet echter ook 100% zeker dat deze reis nooit geschikt zal zijn voor meer dan 500 boekingen per jaar. Not my cup of teaMoet ik nu ook op een zwarte lijst?

Ik ben benieuwd naar hoe het zit. Is de ANVR een zegen voor de reiswereld of is de belangenbehartiger van reisorganisaties partijdig en niet transparant? 

ShareThis