Ter verduidelijking n.a.v. Nepal vind ik leuk. Bulletproof:
Ontstaansgeschiedenis
- Monorojo heeft een project ingediend voor het Xplore programma van het Ministerie van Ontwikkelingssamenwerking.
- Dit werd uitgevoerd in 2009 waarbij twaalf jonge experts en studenten naar Nepal zijn gegaan voor onderzoek.
- Objectives waren beleven van het land en het onderzoeken van de kansen en mogelijkheden m.b.t. social media, duurzaam reizen, kennisoverdracht en productontwikkeling.
- Doel was bewustzijnsvorming en verspreiding van dit bewustzijn t.a.v. ontwikkelingssamenwerking bij de jongeren en hun netwerk. Zie hier enkele linkjes Monorojo map, Publicatie AD Dordt, Xplore info.
- Uiteindelijk zijn we gedeeltelijk geslaagd in het behalen van onze targets. Tijdgebrek speelde daarin een bepalende rol.
Belangrijkste conclusies
- Veel ruimte voor lokale kennisuitbreiding en capaciteitsbouw.
- Richten op niche doelgroepen en bijzondere reizen met duurzaam karakter.
- Jongeren minder vrijheid geven t.a.v. het project en hun opdrachten - strakker kaderen.
- Veel mogelijkheden t.a.v. natuurbehoud en armoedebestrijding. Zeker i.c.m. de beleving van het land en de affiniteit (voor ontwikkelingssamenwerking) wat daaruit voortvloeit.
- Bedrijfsleven erbij betrekken.
Het vervolg
- We zijn nu bezig met een vervolg zodat we weer een stap verder kunnen met het oog op ontwikkelingssamenwerking en de bewustzijnsvorming die hierbij hoort.
- Nepaltrekking.nl en de Facebook like actie zijn hierin de marketing- en communicatiemiddelen.
- Deze actie - Nepal vind ik leuk - gebruikt Facebook om een groot bereik te realiseren en om dat te gebruiken als startpunt voor de bevordering van naamsbekendheid en affiniteit.
- Bovendien kan dit specifieke Facebook element al (de ultieme reis) een concrete en financiƫle bijdrage leveren aan enkele goede doelen als de actie wordt opgepakt.
- Het SOBS programma van Minbuza biedt daarnaast mogelijkheden om volgend jaar bewustzijnsvorming en aandacht voor ontwikkelingssamenwerking (in Nepal) verder uit te kristalliseren en naar een hoger niveau te tillen.
- Affiniteit en bewustzijn moeten uiteindelijk worden verspreid en ten goede komen aan natuurbehoud van de Himalaya en armoedebestrijding.