13-04-2011

Vakantierecept & Citymarketing

Hoe kan Vakantierecept een toegevoegde waarde zijn voor citymarketing? Het gaat uiteraard om de identiteit van een gemeente, uitstraling, informatievoorziening, kwaliteitsverbetering en besteding. Horeca is daarin een spil - zeker i.c.m. eventuele unique selling points. 

Welke middelen zouden kunnen worden ingezet (zonder al te veel poespas, congresje hier en daar, of dure applicaties)?

  • Samenwerking andere gemeentes (provinciaal denken en investeren)
  • Google Citymaps  (beta)
  • Chainr.com is nieuw en interessant wanneer het te delen is via het internet 
  • Foodspotting (guides)
  • Foursquare
  • Getglue.com media nacht organiseren
  • Onderzoek naar de beste koffie, wijn, biertje van de stad. Wat kan beter? Wat is goed? Hou je horeca scherp op kwaliteit.
  • Nieuw rating systeem gebaseerd op kwaliteit of prijs-kwaliteit verhouding.
  • Een event organiseren. Puur gebaseerd op likes en sharing. Di Tomatina (tomaten gooien in Spanje) is wereldwijd bekend en nou niet bepaald om het religieuze aspect.
  • Google maps en ratings geven van horeca.
  • Bestaande apps filteren en delen.
  • Facebook uiteraard - likes verzamelen, reacties krijgen en geven, kleinschalige events, etc, maar vooral ook luisteren.

Monorojo is voor Vakantierecept.nl bezig met een uitgebreid koffieonderzoek naar het beste bakkie koffie in Breda. 63 horecagelegenheden zijn beproefd en de uitkomst vertelt iets over het totale plaatje van de koffiebeleving in een stad. De volgende criteria werden in acht genomen voor het onderzoek:

- Smaak
- Temperatuur
- Geur
- Prijs
- Service
- Presentatie 
- Sfeer

De horeca, gemeente en Bredanaars worden op de hoogte gesteld (ook via social media) dus kan dit - zeker op de langere termijn - een win win opleveren. Het gaat immers om goede (eerlijke) content waar mensen en horeca iets aan hebben - wat hun 'probleem' oplost.

Het gaat erom dat mensen tegenwoordig tenminste 5 dagen per week hard werken en vaak ook nog stress en druk voelen. Als ze dan in het weekend - even helemaal weg - in een restaurant alsnog 15 minuten moeten wachten voordat iemand de bestelling opneemt of dat de bediening of bestelling slecht is dan kan dat negatieve gevoel het imago van de stad sterk beïnvloeden. Vooral daarom is het van belang dat een gemeente veel tijd en energie investeert in de kwaliteit (en diversiteit) van de horeca in hun stad.    

ShareThis