19-04-2011

Toelichting koffieonderzoek Breda

Overall

  • Goede koffie in Breda met een uitstekende service bij haast alle horecagelegenheden!
  • Temperatuur is een onderschat aspect van het kopje koffie wat veel meer aandacht verdient.
  • Breda maakt wat ons betreft zijn Bourgondisache reputatie meer dan waar met slechts twee onvoldoendes op 63 horecagelegenheden!
  • Meer aandacht mag uitgaan naar hoe het personeel een goed kopje koffie zet.


Aandachtspunten onderzoek 


Koffie drinken in Nederland is niet zoals in Italië (ff snel een Espresso weghakken aan de bar). In Nederland 'doen we een bakkie'. Is een activiteit - een uitje. Vandaar dat in het onderzoek ook andere elementen worden meegenomen. Het gaat om de koffiebeleving. De criteria in het onderzoek:

  • Sfeer
  • Service
  • Presentatie
  • Geur
  • Smaak
  • Temperatuur
  • Prijs

Het gemiddelde is genomen door het cijfer voor de smaak zwaarder (drie maal) te tellen dan de andere criteria (éénmaal). Uiteindelijk blijft een gemiddelde cijfer over, samen met de temperatuur en de prijs.

Wie, hoe, wat, waar?

Onderzoek is in het centrum van Breda uitgevoerd over een periode van 5 maanden voor Vakantierecept. Er werden maximaal 2 kopjes koffie op één dag gedronken met geruime tussenpauze. Koffietesters (twee) zijn grote koffieliefhebbers met een gezamenlijke horeca-en hospitality ervaring van 20 jaar. De temperatuur werd digitaal gemeten zodra de koffie werd geserveerd. Smaak werd beoordeeld door slurpen in de mond vanuit neutrale toestand (water).  

Enkele restaurants en/of cafe's zijn niet opgenomen in het onderzoek. Dit kan te maken hebben met het feit dat de zaak te vaak gesloten was in de middaguren, of dat wij de zaak niet geschikt vonden (kroegen geënt op de avond) om een kopje koffie te drinken, of dat we werden verzocht om later te komen of dat we niet welkom waren.

Waarom

Gastronomie en hospitality in de horeca zijn belangrijk voor een stad. Het gaat om gevoelsmomenten die blijven hangen bij bezoekers. Het is daarom van belang - zeker als het gaat om de trend 'koffie doen' - dat kwaliteitsverbetering wordt gestimuleerd daar waar mogelijk is. Dit is goed voor Bredanaars, maar ook voor bezoekers van buiten de stad. Daarin kun je onderscheidend zijn. Goede gastronomie en hospitality hebben invloed op de Breda experience en vertegenwoordigen de stadscultuur. Het heilige bakje koffie moét daarom goed zijn.

Momentopname

Ik benadruk dat het onderzoek om een momentopname gaat waarbij subjectieve criteria een rol spelen en dat het dus niet betekent dat een koffiebeleving ergens structureel goed of slecht is. De horeca is echter gebaseerd op momentopnames van gasten en het herhalingsbezoek wat hiervan afhankelijk kan zijn. Niet verslappen is daarom een belangrijke conclusie  in dit onderzoek.



ShareThis