07-04-2011

Wanneer posten op Facebook

Facebook werkt voor bedrijven als het werkt..

Maar wat zijn nou belangrijke tijd gerelateerde tips, volgens een onderzoek van Buddy Media (gericht op de Amerikaanse markt vooral), om je Facebook campagne zo goed mogelijk in te richten?

Hier volgen enkele tips die - ook voor Monorojo - interessant kunnen zijn.

Tijd algemeen

  • Er zijn drie piekmomenten (werkdagen) waarop men Facebook posts leest. Vroeg, vóór het werk, net ná het werk en 's avonds laat voor het slapen gaan. Deze gegevens zijn overigens algemeen en dus niet branche gerelateerd wat een duidelijk verschil kan maken.
  • Donderdag en vrijdag zijn in het algemeen de beste dagen om te posten met 20% meer engagement. Waarschijnlijk omdat het weekend dichterbij komt..

Tijd per branche

  • Entertainment en media: Vrijdag, zaterdag en zondag zijn ideaal. Bezoek aan film of concert gebeurt immers ook in het weekend.
  • Autobranche: Zondag de beste dag.
  • Zakelijke markt: Woensdag en donderdag.
  • Shopping: Zondag.
  • Modewereld: Richt je op de donderdag. Het weekend scoort hier niet hoog.
  • Sport: Weekend.
  • Eten & drinken: Hele week prima, maar met hoogtepunten op dinsdag en zaterdag. Kleine dips op maandag en donderdag.
  • Reiswereld: Donderdag en vrijdag. Iedereen wil weg, weg, weg uit kantoor en naar het weekend dus ook op reis.


Lengte bericht

  • Gebruik korte berichten (27% meer engagement). Max 80 karakters (korte tweet).
  • Je hoeft geen url shorterners (bit.ly / tinyurl) te gebruiken. Mensen willen zien waar ze naartoe worden geleid. 

Like & Share

Waarschijnlijk ben je als bedrijf op zoek naar Likes en Shares. Als dat je eerste objective is om vandaaruit verder te bouwen, vraag er dan gewoon om. Het is makkelijk een like te geven voor iemand op Facebook, dus why not simply ask? Op zoek naar comments, vraag erom. Wat vind jij hiervan? Hoe zou jij? Etc?

Keep in mind

Deze data zijn gebaseerd op onderzoek bij grote bedrijven en niet bij MKB of kleine bedrijfjes. Neemt niet weg dat er veel bruikbare informatie bij zit ook vor kleine yet to be established brands. Bovendien verandert de online wereld en dan met name social media sneller dan het weer dus wat nu cool, hot, of feit is, kan morgen totaal out of the buzz zijn.

ShareThis