11-05-2011

like u know..like..don't annoy on Facebook


Top 5 Facebook tips voor  m o n o r o j o (en andere bedrijven)

Likes daar gaat het om - veel in korte tijd, dat vindt Edgerank leuk.

  1. Er is veel kermisemotie op Facebook, mensen waarbij alles happy, tralala en joepiedepoepie is. Waarschijnlijk omdat je communiceert naar veel mensen en jezelf daarbij zo goed mogelijk wil presenteren. Kijk eens hoe gelukkig ik ben?  Daarom, als je Facebook gaat inzetten: Wees authentiek en echt in je zijn en communicatie. Dit - hoe gek het ook klinkt - is vertrouwd, maar onderscheidt ook nog eens t.o.v. de mainstream. Vooral nu Facebook nog relatief nieuw is. 

  2. Edgerank selecteert - Edgerank is het zoekalgoritme van Facebook zeg maar - gebaseerd op goede content. Dus wanneer jij een like krijgt en nog één en nog één dan weet de formule dat dit relevante en kennelijk leuke / interessante content is. Op deze manier staat het linkje of boodschap wat je hebt geplaatst sneller bovenaan bij volgers die hun Facebook pagina bekijken via Belangrijkste Nieuws (rechtboven op je Facebook pagina). Gevolg: Wie de meeste relevante en leuke content genereert die komt hoog te staan op de lijst. SPAM wordt daarmee min of meer uitgebannen. Conclusie: Goede, korte en interessante content voor je doelgroep realiseren!

  3. Luister naar je volgers en kom in contact met ze. It's a two way job dus dat betekent interactie. Toverwoorden: Luisteren en interactie. Essentieel hierin is om zo snel als mogelijk is te reageren op negatieve reacties. Ook op positieve, maar vooral asap op de negatieve. En wees transparant en eerlijk. Daar kan de consumer tegenwoordig heus wel mee omgaan. Beter om toe te geven dan om te ontkennen of zelfs negatieve reacties te deleten (uit den boze).

  4. Welke meerwaarde heb je nog meer? Kortingen, iets weggeven, een prijsvraag etc. Dat doet het goed. Laat zien dat je je volgers waardeert! Wees verrassend, soms viraal - zeker als je er een interessant verhaal omheen kunt bouwen wat de identiteit van je bedrijf uitstraalt. Deel je verhaal ook en zorg dat de juiste mensen het te zien en lezen krijgen (wie zijn actief op social media? Wie hebben een enorm sociaal netwerk?).

  5. Verkopen, verkopen, verkopen? Niet aan beginnen op Facebook. Langzaam naar ROI toe werken is één, maar verkopen en dus mensen lastig vallen met dingen waar ze op dat moment niets aan hebben is niet verstandig binnen binnen Facebook en social media in het algemeen.

ShareThis