10-06-2009

Project Nepal


Aankomst Nepal
De eerste week in Nepal zit er op. De ontmoeting tussen initiatiefnemers Monorojo en Blue Sheep verliep zoals gewoonlijk hartelijk en ging gepaard met de oprechte Nepalese glimlach. Hoogtepunten van afgelopen week waren een bruiloft en de overnachting bij een lokale familie in het bergdorpje Begnas. Dieptepunt was een avond in Kathmandu waar we al snel lijmsnuivende zwerfkinderen tegenkwamen. Ze waren blootvoets, niet ouder dan een jaar of tien en hingen rond in de donkere en vuile straten van Kathmandu amper buiten het toeristische gedeelte. 

Het bezoek aan Begnas had in eerste instantie als doel om dit dorp te leren kennen aangezien het onderdeel vormt van de Magic 7. De Magic 7 is een (sexy) verzamelnaam voor de reisproducten die we gaan ontwikkelen voor de NGO Blue Sheep in Pokhara. Wij geloven dat ontwikkelingshulp via toerisme eigentijds ontwikkeld dient te worden. De Magic 7 betekent niet dat we toeristen huizen laten bouwen of dat we ze twee weken Engelse les laten geven. Het betekent wel dat ze vernieuwende reiservaringen kunnen opdoen waarbij ze een bijdrage leveren aan Blue Sheep. Deze NGO kan vervolgens investeringen doen in sociaal maatschappelijke context.

Het project
Een korte samenvatting.

Monorojo heeft subsidie ontvangen van het Ministerie via het Xplore programma waarbij jongeren ervaring kunnen opdoen in ontwikkelingshulp. De deelnemers die meegaan naar Nepal gaan in twee groepen van zes. De eerste groep vertrekt in juli en de tweede groep in augustus. De naam van het project is Red Monkey meets Blue Sheep

Na een intensieve selectieprocedure hebben we expertise in duurzaam toerisme, marketing, communicatie en vormgeving. Daarnaast gaan er ook twee filmers mee die het project visueel ondersteunen. De opdrachten moeten uiteindelijk eigentijdse en vernieuwende reisproducten opleveren. Bovendien moeten bepaalde reisconcepten ook toegankelijk zijn voor bedrijven. Daar liggen nieuwe mogelijkheden voor toekomstig ontwikkelingshulp. Andere belangrijke taak is dat we deze nieuwe reisproducten via web 2.0 / social media introduceren in de Nederlandse en internationale markt.

Kortom: Bijzondere reizen in Nepal kunnen worden beleefd via Monorojo en Blue Sheep waarbij men gelijk een bijdrage levert aan elementaire basisbehoeften van de bevolking en het land. Denk hierbij aan onderwijs, sport, voedsel, cultuur- en natuurbescherming.

Computer
Hoe goed de bedoelingen ook zijn en hoe ver het netwerk van Blue Sheep ook reikt, momenteel kampen we met het probleem dat er geen computer is op het Blue Sheep kantoor. Aangezien de jonge experts ook kennis moeten overdragen aan de lokale bevolking is een goede computer onontbeerlijk. Vooral omdat we het netwerk van Blue Sheep internationaal willen uitbreiden om verschillende (potentiele) reizigers te kunnen bereiken. We zijn daarom een extra inzamelingsactie gestart voor een laptop of pc zodat we deze zomer nog online zijn en onze kennis kunnen overbrengen.

Magic 7
De Magic 7 is een verzamelnaam voor de reisconcepten die worden ontwikkeld door de jonge experts. Elk punt kan altijd worden bijgestuurd en staat dus niet vast. 

In grote lijn:
  • Biologische kookbeleving
  • Magic 7 guidelines & routekaart
  • Gebruiksvoorwerp van een afvalproduct (afdeling kunst & vormgeving)
  • Adrenaline of Agro-adventure. Agro staat voor agressie.
  • Verrassingsreis
  • Cultureel & spiritueel
  • Bedrijvenreis

Wat de uitkomst is van de nieuwe reisproducten moet o.a. blijken uit de komende maanden. Daarnaast richten we een stageplaats in voor studenten van de NHTV om een goed vervolg te kunnen waarborgen. 

Als je op de hoogte wil blijven van de nieuwe ontwikkelingen check o.a. onze tweets. Het is mogelijk dat er veel in het Engels wordt geschreven i.v.m. Engelstalige en Nepalese volgers. Daarnaast zullen we een nieuwe blog introduceren waarin we extra aandacht besteden aan duurzaam toerisme en de voortgang van Red Monkey meets Blue Sheep.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

ShareThis