28-01-2010

Monorojo neemt afscheid van Dansreizen

Monorojo heeft besloten om afstand te nemen van Dansreizen. Onze uitvoerende partner Voyage & Culture uit Amsterdam heeft hiermee ingestemd. De belangrijkste reden is dat het vizier niet 100% gericht kan zijn op Dansreizen. Het is dan beter om te stoppen.

Dat Dansreizen een relatief 'eenvoudig' label is om te laten groeien heeft eigenlijk niet meegespeeld in de besluitvorming. Het voornaamste criterium om te stoppen is dat de passie ergens anders groter is. Creatief kunnen zijn in nieuwe marketing, reizen en sport binnen de context van ontwikkelingssamenwerking bijvoorbeeld. Tijdens het Xplore project is gebleken dat die koppeling helemaal niet zo complex hoeft te zijn zo hebben we ervaren.

Als je niet 100% ergens voor kan gaan moet je keuzes maken. Dat Dansreizen veel potentieel heeft en blijft hebben is daar ondergeschikt aan. Een wijs besluit dus wat ons betreft.

Monorojo en Dr. Pepper


Aangezien Dr. Pepper ook onderdeel is van Vrumona hebben we deze maand een winnaarsreis naar New York georganiseerd. Het is altijd fijn om te horen wanneer mensen tevreden terugkomen..

Na heel veel te hebben genoten van mijn reis naar New York, heb ik voor street pioneers een stukje geschreven. Vandaag online gekomen, te checken op de site.

Jullie beiden bedankt voor deze geweldige ervaring en voor de moeite! Alles was supergoed geregeld en het hotel zat op een absolute toplocatie.
Couldn't have asked for more!

Dr. Pepper blijft zeker in mijn koelkast aanwezig :]

groetjes
Jade

Promotietrip voor Voettennisbond

Naar aanleiding van de promotietrip naar Barcelona eind 2009 voor de Nederlandse Voettennisbond heeft Monorojo een filmpje laten maken. Er is momenteel ook nog een industrial filmpje in de maak ook uit Barcelona. Deze is in het mystieke Barrio Gotico opgenomen.

Behalve dat het een succesvolle trip was hebben we natuurlijk ook van Barcelona en de Catalanen kunnen genieten. Voetbal en Barcelona zijn één dus iedereen was goed gemutst en wilde een bijdrage leveren aan het voettennisspel. Zeker omdat El Clasico dat weekend op het programma stond. Dit was bewust zo uitgekozen door Monorojo, en het bleek een goede zet te zijn. Enige wat jammer was, was dat het weer tegenzat op de wedstrijddag waardoor het filmen door cameraman Tim Visser nogal moeilijk werd gemaakt.



















































Monorojo & Moskou

Monorojo heeft een succesvolle trip georganiseerd voor het voettennis naar Moskou. Doel van de reis was om te zien of je voettennis echt altijd en overal kunt spelen en wat de Russen van het spel vinden. Daarnaast stond Moskou op de lijst om te ontdekken voor toekomstige reizen. Wat we voor Pepsi hebben gedaan in New York kan ook voor (een ander bedrijf) in Moskou.

Naar aanleiding van deze promotieactie voor de Nederlandse Voettennis Bond in Moskou, zijn er enkele culturele aspecten van de Russische cultuur die we eruit willen lichten. We willen benadrukken dat deze observatie slechts gebaseerd is op 5 dagen werken en beleven in centraal Moskou. Daarom kan het zijn dat e.e.a ongenuanceerd overkomt. Het is bovendien een persoonlijke perceptie van deze 5-daagse werkelijkheid.

Vrije markt in het post communisme

Het valt gelijk op dat van de verschillende bevolkingsgroepen het vooral de jongere generaties zijn, tot pakumbeet 45 jaar, die het marktmechanisme hebben omarmd. Er is een upperclass, maar ook een middenklasse die beide gericht zijn op consumeren en materialistische zaken. Natuurlijk hoort het erbij om dat ook te laten zien, status en trots lijken fundamenten van de Russische samenleving. Enkele voorbeelden:

In verschillende cafés komen we veel jongeren tegen die onder het genot van een speciale (en dus zeer dure) koffie aan het werk zijn met een flitsende Gucci zonnebril, bijbehorend snelle outfit en Mac computer. Natuurlijk ligt de Iphone of Blackberry ernaast om het plaatje compleet te maken. Iedereen die het café binnenkomt wordt gecontroleerd op wat men aan heeft daarna gaan ze weer verder met hun ding. Deden wij dus ook aan mee.

Ondanks een uitgebreid Metrosysteem (UNESCO) lijken de welvarende Russen toch liever de auto te nemen. Lopend op straat kom je veel files tegen op de brede wegen. Wat dat betreft zijn de bekende rijen uit de communistische jaren verplaatst van de slager of bakker naar de weg. In elke file staan ontelbare Mercedesen, BMW’s en andere auto’s die vooral een dure en gelikte uitstraling hebben. Een stijlvolle uitstraling is daarbij overbodig. Je ziet wat dat betreft Bently’s schuin en dubbel geparkeerd staan alsof het boodschappenautootjes zijn. Geld genoeg en dat willen ze ook laten zien.

Vrouwen en kleding

Zonder alle vrouwen over één kam te scheren valt het op dat de meeste dames er nogal uitdagend uitzien. Met een (zeer) korte rok, strakke panty, rode kaplaarzen en bontjas zou je in Nederland al snel worden uitgemaakt voor sloerie. Dat is in Moskou bepaald niet het geval. De nieuwe middenklasse of nieuwe rijken willen zichzelf maar al te graag laten zien. En, moet gezegd worden: Russische vrouwen zijn erg mooi.

In dat kader geldt ook dat iedereen er relatief hetzelfde uitziet. Als je New York vergelijkt met Moskou dan ben je in New York haast alternatief als je mainstream gekleed bent. In Moskou is dat anders, hier kleed je je als man in een basic spijkerbroek, jasje en stappers. Geen poespas, saai zelfs. Geen alternatieve scene die je duidelijk ziet in andere steden zoals ook in Berlijn of Londen bijvoorbeeld.

Muziek

Veel goede muziek gehoord in Moskou. In de heftige club B2 op zelfs vier verdiepingen met op elke verdieping een ander genre. Maar wat opvalt is dat de muziekkeuze heel divers is in verschillende openbare gelegenheden. Soms klopt het niet helemaal met de setting en de mensen die er komen. Ook komt er veel muziek voorbij wat voor ons classics zijn uit de jaren 70 en 80. Wij denken dat de Russen ook op muzikaal gebied een inhaalslag moeten maken. Wat dat betreft is er wel veel muziek beschikbaar in relatief korte tijd.

Energie

Zonder te weten wat de prijs van energie is gaan we ervan uit dat het goedkoop is in Rusland. Je hoort wel eens van Gazprom en olieroebels dus wij gaan ervan uit dat dat wel kan kloppen. Wat wij vooral hebben gezien is dat de kachel overal goed stond te branden. Het is natuurlijk koud in Moskou (november) dus het leven speelt zich vooral binnen af en dat heeft toch effect op het sociale leven. Wat dat betreft zijn we benieuwd hoe Moskou is ergens op een mooie lentedag waar de energie van de mensen zelf en de zon komt.

Stug

Russen lijken erg stug en kijken je een beetje nors of zelfs boos aan zo lijkt. Ze zijn van zichzelf niet open en zullen zelden het initiatief nemen om contact te maken. Onze ervaring was wel dat als je zelf een hand uitsteekt staan ze open om je te helpen. Ze lijken stug en nors, maar als ze eenmaal contact met je hebben gemaakt dan zijn ze ook aardig en staan ze open voor vragen en zijn ze zeer behulpzaam. Onze indruk op basis van 5 dagen Moskou: De Rus is vriendelijk.

Uitgaan, eten & drinken

De koffie is lekker en wordt heet geserveerd (in tegenstelling tot lauwe koffie's -verkeerd- in Nederland). Er zijn veel tentjes waar je een lekker koffietje kunt doen. Russen drinken ook graag thee, het liefste met citroen.

Maaltijden komen in kleine porties, maar worden wel met zorg bereid. We hebben 5 dagen heerlijk gegeten. Bestellen van de Russische kaart is bovendien een avontuur aangezien je niet weet wat je zult krijgen. Tip is om aan Russen te vragen waar je goed en gezellig kunt eten. Ben je in ieder geval verzekerd van een communicatieavontuur. In de meeste gevallen hebben restaurants geen uithangbord of neon. Je ziet de restaurants of kroegjes vaak niet eens zitten. Veel restaurants hebben geen ramen, hebben de gordijnen dicht, zitten in een kelder ergens in een donkere zijstraat of achter een doodeenvoudige huisdeur. Maakt het extra leuk. Voor wie iets anders wil dan wat het guidebook vertelt, echt Russisch dus, vraag het aan de Russen.

Alcohol kan lekker zijn. Een biertje na een dag hard werken is heerlijk. Mocht iemand echter de illusie hebben om met Russen te gaan drinken, wat wij dus hebben gedaan, dan vergeet het gezellige drinken maar. De Rus kan namelijk enorm zuipen. En dan gaat het niet om liters bier, maar wel om een ontelbaar aantal shots Wodka. Uitgaan is Moskou is daarom wel feest. Iedereen wordt dronken en gaat helemaal los. Wie niet losgaat is al stomdronken en ligt te slapen aan de bar,

Wat opvalt is de vergelijking die we hebben geconstateerd met Spanje. In Spanje wordt er veel in parkjes gedronken voordat men naar een club of café gaat. In Moskou gebeurt precies hetzelfde, maar dan anders... Daar waar we in het verleden in bijvoorbeeld Malaga bij 25 graden een rum cola hebben gedronken in het park, daar hebben we nu bij -4 en sneeuw wodka’s gedronken. Bijzondere ervaring. Andere vergelijking met Spanje is dat na het Franco tijdperk Spanje helemaal is losgeslagen. Veel roken, alcohol en soft drugsgebruik is normaal Spanje. Zo ook in Moskou. Als je hier een kroeg binnenstapt dan is het alsof iedereen plankgas rookt en drinkt. Wellicht gaan recent verworven vrijheden gepaard met dit soort genotuitspattingen.

Kortom

Stedentrip naar Moskou? Zeker doen. Wij waren er in de winter, dat hoort een beetje bij Moskou. Toch zouden we graag een keer terugkeren in de Russische lente.



20-09-2009

Xplore Monorojo

Het Xplore project wat we hebben afgerond deze zomer heeft de ogen geopend en is een grote leerervaring gebleken. Een belangrijke conclusie is dat kennis en goede bedoelingen niet altijd de doorslaggevende factoren zijn. De mensen en partijen waar je mee samenwerkt, moeten allemaal dezelfde lijn willen volgen. Als hier vanaf geweken wordt hoeft dat geen probleem te zijn. Maar de richting moet hetzelfde blijven anders wordt het moeilijk of zelfs onmogelijk om “gemeenschappelijke” doelen na te streven.

Daarnaast blijft de visie van beleidsbepalers (politiek Den Haag) een essentieel punt door de gestelde criteria waarvan je als organisatie afhankelijk bent. Gelukkig was er in het Xplore programma genoeg ruimte om bij te sturen wat we ook hebben gedaan.

Concreet heeft het Nepal project een goede partner opgeleverd in Kathmandu, Playground Now Nepal, en een lokale reisorganisatie Utmost die kansen ziet in duurzaam toerisme. De sociale doelen die we hebben gesteld worden door deze partners uitgevoerd. De Monorojo plattegrond is hier een goed voorbeeld van. Opbrengst van deze plattegrond gaat naar wie het distribueert (werkgelegenheid) en de lokale foundation. Daarnaast krijgen kopers van de kaart kortingen bij lokale ondernemers. De plattegrond ondersteunt daarmee ook lokaal ondernemerschap. Het is een praktische en gebruiksvriendelijke plattegrond met relevante informatie die ludiek wordt gepresenteerd. Reizigers zullen de plattegrond dan ook niet weggooien. Deze plattegrond kan bovendien worden geïmplementeerd in meerdere landen.

Ander aspect wat tijdens het project is onderzocht en concreet is uitgevoerd is de overdracht van kennis m.b.t. de rol die social media kan spelen. Lokale organisaties zijn zich vaak niet bewust van de mogelijkheden die social media te bieden heeft. Met name voor kleine organisaties voor wie mond tot mond erg belangrijk is, is social media een uitkomst. Denk hierbij aan de basistoepassingen van Facebook, Twitter, Content marketing en SEO.

De rol van nieuwe media staat vaak nog in de kinderschoenen in ontwikkelingslanden. Monorojo zal daar in toekomstige projecten de nadruk op leggen zodat deze nieuwe marketing vorm op een sociale manier kan worden ingezet. De kans voor stagiaires om creatief te denken in een context van nieuwe media, reizen en ontwikkelingshulp blijft hierbij van kracht. Buiten gebaande paden denken is iets wat je mensen kunt leren.

28-08-2009

SOCIAL media

Wij vragen ons de laatste tijd af hoe social Social Media nou eigenlijk is of kan zijn. In het Nepal programma hebben we namelijk de basics van social media toegepast op lokale ondernemers en daarnaast de mogelijkheden van zoekmachine marketing en linkbuilding toegelicht.

We merken dat het steeds makkelijker is om reizen te gebruiken om op een concrete manier aan kennisoverdracht te doen. Een IT team mag best raften, mountainbiken, trekkings maken en lekker eten in een teambuilding uitje, maar één dag kennisoverdracht in Nepal kan al een groot verschil maken.

Natuurlijk geldt dit ook voor andere disciplines. Zeker met het oog op studenten en stages naar het buitenland. We onderzoeken dan ook de opties om volgend jaar ons Nepalproject voort te zetten, maar dan met een nog grotere diversiteit aan expertise dan dat dit jaar het geval is geweest.

21-08-2009

Seven Crazy Nights in Ibiza

Naar aanleiding van onze Mobile Mystery trip deze zomer hebben we een zeer positief gesprek gevoerd met Timoco (wellicht bekend van de Extrema feesten). Zij hebben mooie plannen voor Ibiza die stroken met onze ideeën m.b.t. niche markten en hoe te communiceren met de doelgroep.

Wij staan op het punt om Feestreizen officieel te lanceren dus wat dat betreft zijn er genoeg feestelijke raakvlakken. Afijn, kijk zelf maar of weekje feesten op Ibiza iets voor je is.

Seven Crazy Nights in Ibiza’s Summer Of Lust

Posted using ShareThis

ShareThis